Niihama–Linnainmaa

Raitiotieosuus Niihamasta Linnainmaalle kuuluu Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin toiseen toteutusvaiheeseen, joka ajoittuu vuosille 2028-2032 ja raitioliikenne Linnainmaalle voisi alkaa alkuvuodesta 2032. Osuuden pituus on noin 3 kilometriä ja siihen sisältyy Kaupinlaakson ja Pappilan raitiopysäkit sekä Linnainmaan päätepysäkki.

Tiedotteet Niihama–Linnainmaa-osuudesta

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelma on valmistunut – suunnitelmasta pyydetään sidosryhmien lausuntoja

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe on edennyt suunnitellusti ja raitiotien toteutussuunnitelma on valmistunut. Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki ja Pirkkalan…

Lue lisää

Tampereen kaupunki tiedottaa: Yhdyskuntalautakunta hyväksyi raitiotiehen liittyviä asemakaavoja ja katusuunnitelmia

Linnainmaalle itään suunnitteilla olevan Tampereen Ratikan jatkeen itäisten siltaosuuksien, uuden Linnainmaan katuyhteyden Hennalankaaren sekä Härmälän Nuolialantien asemakaavat hyväksyttiin…

Lue lisää

Pysäkit

Alasjärven länsipuolelle asemakaavoitettavan uuden asuinalueen keskelle on suunniteltu Kaupinlaakson raitiopysäkki.

Heikkilänkadulle on suunniteltu Pappilan raitiopysäkki ennen itäisen ohikulkutien (valtatie 9) ylittävää uutta raitiotiesiltaa.

Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi Linnainmaan päätepysäkki. Se toimii samalla merkittävänä vaihtopysäkkinä, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien.

Katusuunnitelmien sisältö

Kaupinlaakson bulevardilla raitiotie etenee itään kohti Linnainmaata.

Kaupinlaakson bulevardin on suunniteltu kulkevan läpi poistuvan Ruotulan golfkentän ja sijoittuvan noin sata metriä nykyisen Teiskontien (valtatie 12) pohjoispuolelle. Raitiotiekäytävä sijaitsee uuden kadun keskellä. Kadun molemmilla puolilla on ajoradan ja pyörätien välissä puurivistöt sekä erotellut jalkakäytävät ja pyörätiet.

Kaupinlaakson raitiopysäkki on suunniteltu uuden Alasjärven länsipuolelle asemakaavoitettavan Kaupinlaakson asuinalueen keskelle. Alueella katuliittymät ovat liikennevalo-ohjattuja ja raitiotiekatu kytkeytyy Teiskontielle nykyisten Jaakonmäenkadun ja Irjalankadun kohdille sijoittuvien liittymien kautta. Raitiotiekadun liikennettä rauhoitetaan toteuttamalla pysäkin kohdalle korotettu alue.

Ajohteys Teiskontien pohjoispuolelle Alasjärven rantaan ja frisbeegolfkentälle tulee Teiskontieltä uuden katuyhteyden kautta. Samalla Teiskontieltä mahdollistetaan kääntyminen lännen suunnasta pohjoiseen. Uuden rakentamisen vuoksi poistettavan puuston tilalle istutetaan uutta puustoa maisemoimaan uusia väyliä ja mahdollistamaan liito-oravan kulkuyhteyksiä.

Raitiotie ylittää Teiskontien noin 380 metriä pitkällä uudella raitiotiesillalla, Rahjukosken sillalla. Sen jälkeen ratalinjaus jatkuu Teiskontien eteläpuolella nykyisen kevyen liikenteen väylän kohdalla Luhtaankadulle asti. Raitiotien eteläpuolelle tulee Linnainmaalle uusi jalankulku- ja pyöräväylä, joka on osa pyöräliikenteen seudullista pääreittiä.

Teiskontiellä sijaitseva nykyinen bussipysäkki Heikkilänkadun liittymän länsipuolella säilytetään ja sille ohjataan uusi kulkuyhteys Heikkilänkadun suunnasta. Heikkilänkadun ja Luhtaankadun liittymä on suunniteltu toteutettavaksi liikennevalo-ohjattuna. Heikkilänkadulle on suunniteltu Pappilan raitiopysäkki ennen itäisen ohikulkutien (valtatie 9) ylittävää uutta raitiotiesiltaa, joka tulee sijoittumaan nykyisen sillan pohjoispuolelle.

Heikkilänkadun, Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun liittymä on suunniteltu liikenneympyräksi, jonka läpi raitiotie kulkee. Liikenneympyrässä autoliikenne ja raiteet ylittävä pyöräliikenne sekä jalankulku pysäytetään valo-ohjauksella raitiovaunun kulkiessa liittymän läpi.

Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi Linnainmaan päätepysäkki. Se on samalla merkittävä vaihtopysäkki, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien. Citymarketin pohjoispuolelle on suunniteltu uusi katuyhteys ohittamaan vaihtopysäkkialueen ja vähentämään Mäentakusenkadun ruuhkautumista. Uusi Hennalankaari-niminen katuyhteys sijoittuu Aitolahdentien ja Piettasenkadun sekä Linnainmaan Citymarketin ja Lahdentien (vt 12) väliin.

Pysäkin kohdalla sijaitsevalle tonttiliittymälle suunnitellaan korvaava kulkuyhteys Lahtomäenkadun ja Länkinotkonraitin puolelta. Lahtomäenkadun liittymä on suunniteltu toteutettavaksi liikennevalo-ohjattuna. Päätepysäkkinä toimivan vaihtopysäkin jälkeen Mäentakusenkadun pohjoispuolelle on suunniteltu raitiovaunuille kääntöpaikat.