Tietoa hankkeesta

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee uuden raitiotiereitin

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee uuden raitiotien ja siihen liittyvät katu-ja liikennejärjestelyt Tampereen Sorin aukion pysäkiltä Pirkkalan Suupalle ja Taysin alueelta Kaupin kampuksen pysäkiltä Linnainmaalle. Suunnitelma on jatkoa jo käytössä olevalle raitiotieosuudelle Sorin aukion ja Kaupin kampuksen välillä. Suunniteltavien ratahaarojen pituus on yhteensä 13,6 km.

Sorin aukion ja Pirkkalan Suupan välille suunniteltavan raitiotien pituus on noin 9300 metriä ja osuudelle on kaavailtu 11 pysäkkiparia. Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välille suunniteltavan raitiotien pituus on noin 4250 metriä ja osuus sisältää neljä pysäkkiparia. Raitiotiepysäkit suunnitellaan niin, että pysäkistä noin 800 metrin säteellä sijaitsee mahdollisimman paljon nykyisiä ja tulevia palveluita, asukkaita ja työpaikkoja.

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe käynnistyi lokakuussa 2023. Kehitysvaiheessa laaditaan toteutussuunnitelmat raitiotiestä ja siihen liittyvistä katu- ja liikennejärjestelyistä. Tavoitteena on, että Pirkkalan ja Tampereen valtuustot voivat kehitysvaiheen lopussa, lokakuussa 2024, päättää toteutussuunnittelun tulosten pohjalta raitiotien rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta raitiotieradan vaiheittaisesta toteuttamisesta. Alustava aikatauluarvio on, että mikäli Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättävät raitiotien rakentamisesta loppuvuodesta 2024, raitiotieradan rakentaminen ajoittuisi vuosille 2025–2028. Rakentamisaikataulu täsmentyy kehitysvaiheen aikana. Pirkkalan ja Tampereen valtuustot asettivat huhtikuun 2023 päätöksissään rakentamispäätöksenteon ehdoksi rakentamisen valtionavun varmistumisen.

Kehitysvaihetta edelsi hankesuunnitelmavaihe, joka päättyi helmikuussa 2023. Kehitysvaiheessa tarkennetaan hankesuunnitelmassa esitettyjä alustavia katusuunnitelmia ja vaihtoehtovertailuja. Lisätietoa hankesuunnitelmasta Tampereen Ratikan sivuilta >>

Hankkeen aikataulu

Suunnittelualue kartalla

Pirkkalan ratahaaralla suunniteltava raitiotielinja jatkuu nykyiseltä Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolaan. Partolasta raitiotie on linjattu Pakkalan läpi Naistenmatkantietä pitkin kohti Suupalle suunniteltavaa päätepysäkkiä.

Linnainmaan ratahaaralla suunniteltava raitiotielinja jatkuu Taysin alueelta nykyiseltä Kaupin kampuksen ratikkapysäkiltä Tenniskatua pitkin Ruotulaan ja ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla. Reitti jatkuu Heikkilänkatua Mäentakusenkadulle, Linnainmaan päätepysäkille.

Katusuunnitelmat

Kehitysvaiheen aikana suunnitellaan kaduittain raitiotie ja siihen liittyvät katu-ja liikennejärjestelyt. Katusuunnitelmia esitellään kevään 2024 aikana erilaisissa sidosryhmätilaisuuksissa.

Kehitysvaiheen rinnalla Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta laativat raitiotieradan toteuttamisen edellyttämät asemakaavat. Tavoitteena on, että raitiotien toteuttamisen edellyttämät asemakaavat ja katusuunnitelmat on hyväksytty Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan luottamuselimissä syyskuuhun 2024 mennessä.

Hankkeen etenemisen tunnuslukuja

Hankkeen sisältö

  • Kaksoisraidetta yhteensä 13,55 km
  • Pysäkkipareja 15
  • Sähkönsyöttöasemia 8
  • Uusia siltoja 10
  • Matka-aika Suupan päätepysäkiltä Koskipuiston pysäkille n. 23 min
  • Matka-aika Linnainmaan päätepysäkiltä Koskipuiston pysäkille n. 18 min
  • Kokonaiskustannusarvio 335 M€ (Pirkkala vaiheittain toteutettaessa 247 M€, vaihe 1)

Allianssin osapuolet ja tapamme toimia

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Infra Oy.