Partola

Partolan lohkon pituus on noin 1 kilometri, ja se sijoittuu välille Härmälänoja-Partolanaukio-Isomäentie. Partolan raitiopysäkki on suunniteltu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimisi vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Partolan osuus on tarkoitus toteuttaa vaiheessa 1, vuosina 2024–2028, ja raitioliikenne Partolaan on tavoitteena aloittaa elokuussa 2028.

Tiedotteet Partolan osuudesta

Muutoksia Mustimäentien liikennejärjestelyihin 28.4.

Mustimäentien vesihuolto- ja kadunrakennustyöt etenevät kadun itäpäässä. Työalue siirtyy viikolla 18 hieman kohti itää, minkä vuoksi myös kiinteistöjen Mustimäentie 1 ja 3 autoliikenne…

Lue lisää

Partolan vesihuoltotyöt etenevät Mustimäentielle – ajoneuvoliikenteelle kiertotiejärjestelyjä viikolla 17

Partolan alueen vesihuoltotyöt etenevät viikolla 17 Mustimäentielle. Töiden vuoksi Mustimäentien itäpääty suljetaan osittain autoliikenteeltä ja kiertoreitti Naistenmatkantielle ohjataan…

Lue lisää

Pysäkit

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien kiertoliittymän länsipuolelle. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään toteutetaan liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.

Työvaiheet ja liikennejärjestelyt

Partolan työmaalohkolla työskennellään Härmälänojan sillan ja Kaartotien välillä. Alueella varmistetaan töiden aikana asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen yrityksiin ja kauppoihin.

  • Härmälänojan pohjoisella sillalla rakennetaan sillan telinettä ja muottia. Pohjoispuolen siltatyöt valmistuvat arviolta elokuussa, jonka jälkeen sillalla aloitetaan katurakentaminen. Pohjoisen sillan valmistuessa loppukesällä, aloitetaan eteläisen sillan rakentamistyöt.

  • Naistenmatkantien ja Nuolialantien liittymässä on käytössä liikenneympyrä, ja kevään aikana aloitetaan kunnallistekniikan, kuten jäte- ja vesijohtoverkoston, kaukolämmön sekä kaasulinjojen poikittaisten linjojen rakentaminen Nuolialantien ali.

  • Kenkätielle ja Rustan kiinteistön eteläpuolelle on rakennettu noin vuoden ajaksi painopenkereet maapohjan tiivistämiseksi tulevan radan alla. Kesän aikana on tavoitteena myös louhia kalliota Kenkätien itäpuolelta raitiotielinjan osuudelta.

  • Kaartotieltä tehdään keväällä uusi liittymä Naistenmatkantielle ja samoin Lidlille tulee uusi liittymä Isomäentien risteykseen. Liittymiin tulee ennen juhannusta käyttöön liikenneympyrä töiden ajaksi.

  • Kaartotiellä työalue sijaitsee kiinteistöjen Kaartotie 4 ja 2 välisellä jalankulku- ja pyöräväylällä sekä Kaartotien ja Mustimäentien välisen urheilukentän ja kulkuväylän alueella.
  • Mustimäentiellä tehdään vesihuolto- ja kadunrakennustöitä tien itäpäässä, ja autoliikennettä on ohjattu kiertoreitille Elinantien ja Pakkalantien kautta.
Kaartotien ja Mustimäentien työalueet ja kulkureitit viikolla 18

Katusuunnitelman sisältö

Partolassa raitiotie kulkee omana väylänään

Partolassa Kenkätien ja Naistenmatkantien välinen raitiotieosuus kulkee omana väylänään alueen läpi. Raitiotiekäytävän ympärille on suunniteltu tarvittavat jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt. Raitiotie muuttaa myös Partolan alueen liikekiinteistöjen pihaliittymiä sekä liikennejärjestelyjä. Partolan alueen suunnittelussa on pyritty turvaamaan nykyisten toimintojen vaatimat liikenteelliset ja liiketoiminnalliset edellytykset. Naistenmatkantieltä Lestipolulle avataan yhteys, jonka kautta kulku Pirkkalan suunnasta alueen pohjoispuolen liikekiinteistöille helpottuu.

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimii vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään on suunnitelmissa myös liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.