Partola

Partolan lohkon pituus on noin 1 kilometri, ja se sijoittuu välille Härmälänoja-Partolanaukio-Isomäentie. Partolan raitiopysäkki on suunniteltu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimisi vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Partolan osuus on tarkoitus toteuttaa vaiheessa 1, vuosina 2024–2028, ja raitioliikenne Partolaan on tavoitteena aloittaa elokuussa 2028.

Tiedotteet Partolan osuudesta

Yötyöt viikolla 27

Pirkkala–Linnainmaa-allianssi tekee yötöitä viikolla 27. Teemme töitä öisin, jotta liikennettä, asukkaita ja tienkäyttäjiä häiritään mahdollisimman vähän. Töitä tehdään öisin…

Lue lisää

Partolassa aloitetaan louhinnat ja avataan Lestipolku liikenteelle viikolla 27

Partolassa laajennetaan työalueita ja otetaan käyttöön uusia liikennejärjestelyjä heinäkuun alussa. Kenkätiellä louhitaan kalliota viikosta 27 alkaen arviolta elokuun alkuun asti. Lestipolku…

Lue lisää

Pysäkit

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien kiertoliittymän länsipuolelle. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään toteutetaan liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.

Työvaiheet ja liikennejärjestelyt

Partolan työmaalohkolla työskennellään Härmälänojan sillan ja Kaartotien välillä. Alueella varmistetaan töiden aikana asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen yrityksiin ja kauppoihin.

  • Härmälänojan kohdalla rakennetaan pohjoispuolen siltaa. Pohjoispuolen siltatyöt valmistuvat arviolta elokuussa, jonka jälkeen sillalla aloitetaan katurakentaminen. Pohjoisen sillan valmistuessa aloitetaan eteläisen sillan rakentamistyöt.
  • Naistenmatkantieltä on avattu uudet liittymät Kaartotielle ja Lidlille. Liittymissä on raitiotietöiden aikana liikenneympyrät. Naistenmatkantien eteläpuolen jalankulku- ja pyöräväylä Pakkalantien ja Lidlin välillä on suljettu ja kulku opastetaan pohjoispuolen väylää pitkin.
  • Myös Kenkätien ja Lestipolun liittymässä otetaan käyttöön liikenneympyrä torstaina 3.7. Samalla Prisman pysäköintialueen eteläosaa rajataan työalueeksi, ja kulku pysäköintialueelle ohjataan uuden liikenneympyrän kautta. Liikenneympyrän myötä avataan myös Lestipolun uusi yhteys Kenkätien ja Naistenmatkantien välillä.
  • Kenkätiellä louhitaan kalliota viikoilla 27–31 arkisin päiväaikaan työmaa-alueen sisällä.
  • Kenkätielle ja Rustan kiinteistön eteläpuolelle on rakennettu noin vuoden ajaksi painopenkereet maapohjan tiivistämiseksi tulevan radan alla. Myös Prisman eteläpuolelle rakennetaan painopenger heinäkuussa.
Partolan työalueet sekä jalankulun ja pyöräilyn reitit 3.7. alkaen.

Katusuunnitelman sisältö

Partolassa raitiotie kulkee omana väylänään

Partolassa Kenkätien ja Naistenmatkantien välinen raitiotieosuus kulkee omana väylänään alueen läpi. Raitiotiekäytävän ympärille on suunniteltu tarvittavat jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt. Raitiotie muuttaa myös Partolan alueen liikekiinteistöjen pihaliittymiä sekä liikennejärjestelyjä. Partolan alueen suunnittelussa on pyritty turvaamaan nykyisten toimintojen vaatimat liikenteelliset ja liiketoiminnalliset edellytykset. Naistenmatkantieltä Lestipolulle avataan yhteys, jonka kautta kulku Pirkkalan suunnasta alueen pohjoispuolen liikekiinteistöille helpottuu.

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimii vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään on suunnitelmissa myös liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.