Tietoa hankkeesta
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi rakentaa uuden raitiotiereitin
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi rakentaa uuden raitiotien ja siihen liittyvät katu- ja liikennejärjestelyt Tampereen Sorin aukion pysäkiltä Pirkkalan Suupalle ja Taysin alueelta Kaupin kampuksen pysäkiltä Linnainmaalle. Suunnitelma on jatkoa jo käytössä olevalle raitiotieosuudelle Sorin aukion ja Kaupin kampuksen välillä. Suunniteltujen ratahaarojen pituus on yhteensä 13,6 km. Raitiotie toteutetaan vaiheittain, jotta koko reitille pystyttäisiin varmistamaan riittävä valtion tuki.
Vaiheessa 1 rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Tavoitteena on aloittaa liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille elokuussa 2028.
Vaiheessa 2 (2028–2032) rakennetaan osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032.
Pirkkalan ja Tampereen valtuustot asettivat huhtikuun 2023 päätöksissään rakentamispäätöksenteon ehdoksi rakentamisen valtionavun varmistumisen. Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät rakentamisesta ja sen vaiheistamisesta Pirkkala-Linnainmaa-allianssin valmistelemien vaihtoehtojen pohjalta 21. lokakuuta 2024. Tavoitteena on, että ensimmäiset rakentamistyöt vaiheen 1 osalta käynnistyvät loppuvuodesta 2024.
Sorin aukion ja Pirkkalan Suupan välille suunnitellun raitiotien pituus on noin 9,3 kilometriä ja osuudelle on kaavailtu 11 pysäkkiparia. Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välille suunnitellun raitiotien pituus on noin 4,3 kilometriä ja osuus sisältää neljä pysäkkiparia. Raitiotiepysäkit on suunniteltu niin, että pysäkistä noin 800 metrin säteellä sijaitsee mahdollisimman paljon nykyisiä ja tulevia palveluita, asukkaita ja työpaikkoja.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe käynnistyi lokakuussa 2023. Kehitysvaiheessa laadittiin toteutussuunnitelma raitiotiestä ja siihen liittyvistä katu-, liikenne- ja pysäkkijärjestelyistä.
Pirkkala–Linnainmaa-allianssin kehitysvaihetta edelsi hankesuunnitelmavaihe, joka päättyi helmikuussa 2023. Kehitysvaiheessa tarkennettiin hankesuunnitelmassa esitettyjä alustavia katusuunnitelmia ja vaihtoehtovertailuja. Lisätietoa hankesuunnitelmasta Tampereen Ratikan sivuilta >>
Hankkeen aikataulu
Suunnittelualue kartalla
Pirkkalan ratahaaralle suunniteltu raitiotielinja jatkuu nykyiseltä Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolaan. Partolasta raitiotie on linjattu Pakkalan läpi Naistenmatkantietä pitkin kohti Suupalle suunniteltua päätepysäkkiä.
Linnainmaan ratahaaralle suunniteltu raitiotielinja jatkuu Taysin alueelta nykyiseltä Kaupin kampuksen ratikkapysäkiltä Lääkärinkatua pitkin Ruotulaan ja ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla. Reitti jatkuu Heikkilänkatua Mäentakusenkadulle suunnitellulle Linnainmaan päätepysäkille.
Katusuunnitelmat
Kehitysvaiheen aikana on suunniteltu kaduittain raitiotie ja siihen liittyvät katu-ja liikennejärjestelyt.
Raitiotien suunnittelun rinnalla Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta laativat raitiotieradan toteuttamisen edellyttämät asemakaavat.
Hankkeen etenemisen tunnuslukuja
Kehitysvaiheen aikaa kulunut 97 %
Kehitysvaiheen kustannukset 97 %
Sidosryhmä- ja vuorovaikutustilaisuuksia pidetty 37. Lisäksi käydään kiinteistökohtaisia neuvotteluja.
Hankkeen sisältö
- Kaksoisraidetta yhteensä 13,6 km
- Pysäkkipareja 15
- Sähkönsyöttöasemia 9
- Uusia siltoja 11
- Matka-aika Suupan päätepysäkiltä Koskipuiston pysäkille n. 23 min
- Matka-aika Linnainmaan päätepysäkiltä Koskipuiston pysäkille n. 18 min
- Kokonaiskustannusarvio: raitiotien toteutuskustannus: 357,52 milj. € (sis. kehitysvaiheen 12,80 M€)
Allianssin osapuolet ja tapamme toimia
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Infra Oy.