Tampereen Ratikan varikko laajenee kiertotalous- ja allianssihengessä

Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan parhaillaan kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Samalla laajennetaan myös Tampereen Ratikan Hervannassa sijaitsevaa varikkoa, sillä kasvava raitioliikenne vaatii lisäkapasiteettia vaunujen säilytykseen ja kunnossapitoon.

”Varikko on sen kolmevuotisen laajennushankkeen ajan normaalisti ympärivuorokautisessa toiminnassa. Rakennusvaiheet ja häiriöttä toimiva varikko on sovitettava joka päivä yhteen niin, että hankkeen eri osapuolet voivat tehdä työnsä turvallisesti ja työt etenevät suunnitellusti. Nyt kun ensimmäinen rakentamisvuosi alkaa olla takana, voidaan sanoa, että olemme edenneet hienosti avoimessa allianssihengessä ja haasteita yhdessä ratkoen”, sanoo Tampereen Raitiotie Oy:n kiinteistöpäällikkö Sakari Meriläinen.

Uusi elämä oville, portaille ja IV-koneelle

Laajennuksen yhteydessä on todettu, että kestävän ja vastuullisen rakentamisen periaatteiden mukaisesti monia muuten hukkaan meneviä materiaaleja on voitu varikolla käyttää uudelleen tai kierrättää. Kierrätyksestä syntynyt kustannussäästö on ensimmäisen rakentamisvuoden aikana arviolta 50 000 euroa.

Maanrakennustöissä otettiin talteen muun muassa arvokasta ratasepeliä, joka voidaan käyttää varikolla uudelleen. Näin vältyttiin uuden sepelin louhinnalta ja merkittäviltä lisäkustannuksilta.

Ratikoiden säilytyshallin laajennuksen myötä hallin IV-kone päätettiin uusia suuremmaksi, jotta tiloihin saadaan tehokkaammat ilmavirtaukset ja sitä kautta parempi lämmitysteho. Poistettu, vasta viisivuotias koneikko päätettiin yhteisen pohdinnan jälkeen pelastaa ja muokata käyttöön kunnossapitokaluston säilytyshallin IV-koneeksi.

Varikolla kierrätetään myös kymmenkunta suurta metalliovea sekä metallinen kierreporras, joka tilojen uudelleen järjestelyiden takia olisi muuten jäänyt tarpeettomaksi. Pienin muokkauksin portaat voidaan hyödyntää ulkoportaina toisella puolella varikkoa.

Laajennustyöt valmistuvat jouluun 2027 mennessä

Varikon uusi toimistorakennus on laajennustöiden ensimmäinen valmistuva kohde helmikuussa 2026. Rakennuksessa on nyt käynnissä sisätyöt ja sinne rakennetaan muun muassa uudet tilat raitiotien valvomolle. Talonrakennuksen jälkeen rakennuksessa aloitetaan järjestelmien asentaminen. Käyttöönottotestausten jälkeen valvomo valmistuu arviolta jouluksi 2027.

Ratikoiden säilytyshallin laajennus kuusiraiteisesta yhdeksänraiteiseksi on valujen osalta loppusuoralla ja runkovaihe jo pitkällä. Tavoitteena on päästä sisätyövaiheeseen ennen joulua. Säilytyshallin laajennus valmistuu syksyllä 2026.

Myös ratainfran kunnossapidon tilat kasvavat. Uuden kaluston säilytyshallin rakennustyöt ovat runkovaiheessa, ja halli valmistuu kesällä 2026. Kunnossapidolle rakennetaan myös uusi korjaamohalli.

Varikon kiinteistöjen laajennustöiden lisäksi varikon alueella tehdään laajasti maanrakennustöitä, piha-alueen asfaltointeja sekä uusia parkkipaikkoja. Uuden varastokatoksen katolle rakennetaan viherkatto ja alueelle lisätään luonnon monimuotoisuutta edistäviä istutuksia.

Viimeisenä työn alle saadaan varikon asetinlaite, eli vaihteiden ohjaamisen ja vaunujen liikkumisen kannalta kriittinen järjestelmä. Kaikkien vaiheiden jälkeen laajennustöiden arvioidaan valmistuvan jouluna 2027.