Härmälänojan ja Vihilahden silloilla tehdään paalutustöitä loka-marraskuussa

Siltojen uusimistyöt etenevät Nuolialantiellä ja Hatanpään valtatiellä. Härmälänojan ja Vihilahden silloilla on purettu vanhat siltaosuudet ja uusien siltojen paalutustyöt aloitetaan viikolla 44. Melua aiheuttavaa paalutusta tehdään 27.10. alkaen arviolta kolmen viikon ajan.

Härmälänojan sillalla tehdään porapaalutusta ja Vihilahden sillalla lyöntipaalutusta. Paalutusten valmistuttua silloilla rakennetaan alatelinettä, jonka jälkeen tehdään sillan teline- ja muottitöitä. Töistä aiheutuu melua ajoittain arviolta loppusyksyn ajan.

Sillat rakennetaan kahdessa osassa

Raitiotien varrelle rakennettavat sillat uusitaan kahdessa osassa. Periaatteena on, että silloille rakennetaan ensin autoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät. Niiden valmistuttua liikenne siirretään valmiille osuudelle, minkä jälkeen päästään rakentamaan sillan toinen puoli.

Härmälänojan eteläiselle sillalle tulee väylät raitiotielle, autoliikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle, ja se valmistuu arviolta ensi syksynä. Pohjoisen sillan uusimistyöt valmistuivat lokakuun alussa ja se on autoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytössä.

Vihilahden sillan ensimmäinen osuus eli itäpuoli valmistuu arviolta ensi kesänä, jonka jälkeen rakennetaan sillan länsipuoli. Molemmille puolille tulee väylät autoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilylle. Lopuksi työn alle otetaan sillan keskiosa eli raitiotie, jossa Ratikka kulkee valmistuessaan omalla väylällään nurmiradalla. Kokonaisuudessaan Vihilahden silta valmistuu vuonna 2027.

Myös Viinikanlahden sillan työt ovat käynnissä Hatanpään valtatiellä. Viinikanlahden länsipuolen siltaa viimeistellään, ja se valmistuu loppuvuoden aikana autoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Ensimmäisen osan valmistuttua aloitetaan toisen puolen uusiminen, johon tehdään väylät raitiotien lisäksi autoille, jalankululle ja pyöräilylle.  Viinikanlahden silta valmistuu kokonaisuudessaan arviolta syksyllä 2026.