Hatanpään ja Tampereen valtateiden liikenneympyrä poistuu jo ensi vuonna – lopulliset kaistajärjestelyt käyttöön vuonna 2027

Raitiotien rakentaminen Hatanpään valtatiellä jatkuu vilkkaana vielä parin vuoden ajan. Kadulla otettiin syyskuussa käyttöön läpiajokielto arkipäivisin ja työvaiheita on järjestelty uudelleen liikenteen helpottamiseksi. Yksi merkittävä muutos on, että Hatanpään ja Tampereen valtateiden liikenneympyrä voidaan muuttaa takaisin valo-ohjatuksi liittymäksi odotettua aiemmin jo kesällä 2026. Alueen lopulliset kaistajärjestelyt valmistuvat vuonna 2027 ja koko raitiotie vuonna 2028.

”Hatanpään valtatiellä rakentamistyöt ovat edenneet hienosti. Viimeistelemme parhaillaan ensimmäisiä katu- ja siltatöitä, ja siirrymme pian töihin kadun itäreunaan. Hatanpään ja Tampereen valtateiden liittymässä työt ovat jo suunniteltua pidemmällä: alkuperäisessä aikataulussa liikenneympyrän oli tarkoitus olla käytössä vuoteen 2027 asti, mutta näillä näkymin saamme risteykseen liikennevalot jo ensi kesänä”, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.

Tampereen kaupunki ja Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi etsivät aktiivisesti ratkaisuja liikenteen sujuvoittamiseksi rakentamisen aikana.

Liikenneympyrän poistuessa risteyksessä ei ole vielä kaikkia kaistoja käytössä, ja risteysalueen rakentaminen jatkuu vaiheittain. Lopulliset kaistajärjestelyt on tavoitteena saada käyttöön vuonna 2027, kun Hatanpään valtatien katutyöt valmistuvat. Kokonaisuudessaan raitiotie valmistuu vuonna 2028, kun myös kaikki tekniset järjestelmät ja sähköratarakenteet ovat asennettu.

Valmistuessaan raitiotie kulkee Hatanpään valtatien keskellä ja ajokaistoja on yksi molempiin suuntiin. Jalankulun ja pyöräilyn väylät kulkevat tien molemmin puolin, ja suuri osa raitiotiestä on kaupunkivihreää lisäävää nurmirataa.

Liikenne Hatanpään valtatiellä vähentynyt maltillisesti – työ liikenteen sujuvoittamiseksi jatkuu

Hatanpään valtatiellä otettiin syyskuussa käyttöön moottoriajoneuvojen läpiajokielto Tampereen valtatien ja Lahdenperänkadun välillä. Kielto on voimassa arkisin klo 6–18. Läpiajokielto ei koske joukkoliikennettä eikä kiinteistöille ajoa. Kiellon tavoitteena on parantaa alueella asuvien ja asioivien liikkumista sekä bussiliikenteen sujuvuutta.

Tampereen kaupunki ja Pirkkala–Linnainmaa-allianssi ovat seuranneet alueen liikennemääriä ja läpiajokiellon vaikutuksiasyksyn aikana. Hatanpään valtatien liikennemäärät ovat laskeneet läpiajokiellon alettua maltillisesti – arkipäivisin liikenne on vähentynyt keskimäärin tuhannella moottoriajoneuvolla. Läpiajavaa liikennettä on kuitenkin edelleen noin 25 prosenttia.

”Läpiajavan liikenteen osuus on edelleen melko suuri. Toivomme, että läpiajokieltoa noudatetaan, jotta liikkuminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikille. Kiellolla pyritään helpottamaan myös pelastustoimen ja bussiliikenteen toimintaa. Jos asiointia ei Hatanpään valtatiellä ole, korvaavana reittinä kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää esimerkiksi Lempääläntietä, jonne ruuhka-aikaan siirtyminen on Nyssen seurannan mukaan nopeuttanut linjan 30 matka-aikaa noin 10 minuutilla”, Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Ari Vandell toteaa.

Bussiliikenteen sujuvuus alueella on edelleen haaste, sillä ruuhka-aikoina matka-ajat ovat yhä tavallista pidempiä. Tilanteeseen etsitään keinoja yhteistyössä.

”Etsimme yhdessä Tampereen kaupungin ja Nyssen kanssa aktiivisesti ratkaisuja bussiliikenteen helpottamiseksi ja keskustelemme alueen toimijoiden kanssa, jotta voimme jatkuvasti parantaa liikennejärjestelyjen turvallisuutta ja toimivuutta. Meille on tärkeää, että alueella asiointi ja kulkeminen onnistuu myös rakentamisen aikana. Ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolella asiointi alueella on kokemusten mukaan ollut sujuvaa”, kertoo liikennesuunnittelun tekniikkalajivastaava Juha Inkiläinen Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssista.