Kehitämme toimintaamme palautteiden pohjalta
Raitiotien rakentamisella on vaikutuksia asukkaille, liikenteelle sekä eri sidosryhmille. Pyrimme aina minimoimaan rakentamisesta aiheutuvan häiriön, ja meille onkin tärkeää kuulla, mitä mieltä asukkaat ovat toiminnastamme. Asukkaiden kokemukset ja palaute auttavat meitä tunnistamaan kehityskohteita ja tekemään tarvittavia muutoksia esimerkiksi työnaikaisiin liikennejärjestelyihin.
Käsittelemme kaikki saapuvat palautteet yhdessä asiantuntijoidemme kanssa. Palautteiden pohjalta teemme tarvittavia muutoksia ja esimerkiksi tarkennamme kulkureittejä, työtapoja ja työmaa-alueiden järjestelyjä. Kaikki palaute on meille arvokasta, olipa kyseessä sitten suuri tai pienempi kehityskohde. Tavoitteenamme on vastata palautteisiin nopeasti ja tehdä tarvittavat korjaavat toimenpiteet tehokkaasti.
Asukkaiden ajatuksista käytännön tekoihin
Ensimmäisen rakentamisvuoden aikana olemme tehneet useita parannuksia asukkaiden palautteiden pohjalta. Turvallinen ja sujuva liikkuminen työmaa-alueiden läheisyydessä on meille ensisijaisen tärkeää koko rakentamisen ajan, ja siksi kehitämme liikennejärjestelyjä jatkuvasti mahdollisimman toimiviksi ja turvallisiksi.
Kehittääksemme kulkureittien turvallisuutta olemme muun muassa lisänneet Härmälään ja Hatanpäälle hidasteita, nopeusnäyttöjä, stop-merkkejä, liikennepeilejä sekä suojateitä korostavia havainnepylväitä ja vilkkuvaloja. Saadut palautteet ovat myös auttaneet tunnistamaan kohtia, joissa jalankulkijoiden näkyvyyttä on voitu parantaa vaihtamalla muoviaidat läpinäkyviin verkkoaitoihin. Lisäksi lisäsimme syksyn aikana alueen asukkaiden toiveiden perusteella Rantaperkiöön pysäköintikieltoalueita.
Seuraamme liikennettä ja liikennejärjestelyjen toimivuutta aktiivisesti koko rakentamisen ajan ja teemme mahdollisuuksien mukaan toimenpiteitä, jotta liikkuminen rakentamisalueen läheisyydessä olisi sujuvaa kaikkien kulkumuotojen osalta. Olemme saaneet myös tielläliikkujilta paljon hyviä ideoita ja ehdotuksia liikenteen sujuvuuden parantamiseksi. Niiden pohjalta olemme selkeyttäneet järjestelyjä esimerkiksi lisäämällä opasteita ja karttoja jalankulku- ja pyöräilyreiteistä.
Opasteiden kehittämisen lisäksi reittejä on myös kokonaan siirretty, ja niiden kuntoon on asukkaiden havaintojen ansioista saatu tehtyä parannuksia. Olemme myös palautteiden pohjalta päivittäneet suunnitelmia, ja esimerkiksi Tampereen valtatien ylittävä suojatie muutettiin alkuvuonna asukkaiden toiveesta pyörätien jatkeeksi.

Vuorovaikutus asukkaiden kanssa tukee rakentamista
Palautteiden käsittely ei kuitenkaan ole vain yksittäinen prosessi, vaan osa jatkuvaa vuoropuhelua, jota käymme asukkaiden kanssa rakentamisen aikana. Olemme panostaneet koko hankkeen ajan monipuoliseen ja aktiiviseen sidosryhmätyöhön. Rakentamisen aikana tämän työn tärkein tehtävä rakentamisen aikaisten haittojen lieventäminen.
Tarjoamme asukkaille monipuolisesti erilaisia vuorovaikutus- ja kommentointimahdollisuuksia. Palautekanaviemme lisäksi vastaanotamme asukkailta kokemuksia ja kehitysideoita esimerkiksi sosiaalisen median ja yleisötilaisuuksien kautta.
Saatujen palautteiden myötä olemme myös tavanneet yksittäisiä asukkaita sekä sidosryhmiä, ja kuulleet heidän toiveitaan muun muassa kodin lähialueen viherratkaisuista ja pyöräilyreiteistä. Näin voimme parhaiten varmistaa, että asuinympäristöt vastaavat aidosti kuntalaisten tarpeita.
Kannustamme asukkaita jakamaan meille matalalla kynnyksellä näkemyksiään ja ideoitaan – jokainen palaute vie meitä kohti toimivampaa arkea.

Palautekanavat
Tampere
Tampereen aluetta koskevat palautteet voit lähettää Tampereen palvelupisteeseen: Palautelomake
Sähköposti: tampereenpalvelupiste@tampere.fi
Puhelin: 041 730 8168
Osoite: Frenckellinaukio 2 B, postiosoite PL 487, 33101 Tampere
Avoinna: ma–pe klo 9–16
Pirkkala
Pirkkalan osuutta koskevat palautteet voit lähettää palautelomakkeen kautta.

