Miten raitiotie rakennetaan? Tutustu rakentamisen periaatteisiin
Tampereen Ratikan reitti laajenee vuosien 2024–2028 aikana Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan ja Kaupin Kampukselta Ruotulaan. Raitiotien rakentaminen on monivaiheinen prosessi. Tulevan raitiotien alta siirretään muun muassa olemassa olevat vesijohdot, kaapelit ja viemärilinjat toiseen paikkaan ja uusitaan elinikänsä päähän tullutta kunnallistekniikkaa.
Me Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssissa yhteensovitamme työvaiheet useiden muiden hankkeiden kanssa, joiden toteuttaminen on kustannustehokasta ja järkevää raitiotien rakentamisen yhteydessä.
Tämän vuoksi raitiotietä ei voida rakentaa pätkittäin yksi kokonainen osuus kerrallaan valmistuen, vaan rakentaminen etenee katualueilla pitkittäin.
Tyypillisesti raitiotie rakennetaan kolmessa vaiheessa:
- Ensin rakennamme kadun toisella reunalla. Liikenne ohjataan kadun vastakkaiselle puolelle.
- Seuraavaksi siirrymme rakentamaan kadun toiselle reunalle. Liikenne siirtyy jo valmistuneelle katuosuudelle.
- Lopulta keskitämme rakennustöiden viimeistelyn kadun keskelle rataosuuteen. Tällöin ajoneuvoliikenne, kävelijät ja pyöräliikenne voidaan siirtää lopullisille kaistoilleen.

Mitä kaikkea rakennamme?
- 13,6 km kaksoisraidetta
- 7,8 km kiintoraidetta, josta nurmirataa 0,9 km ja paahderataa 1,3 km
- 15 pysäkkiparia
- 9 sähkönsyöttöasemaa
- 11 uutta siltaa
- 27 tukimuuria
- Sähköratarakenteet
- Raitiotien tekniset järjestelmät, kuten vaihteet ja liikennevalot
- Uusia jalkakäytäviä ja pyöräreittejä
- Viheralueita ja puuistutuksia
- Uutta katuvalaistusta
- Sähkö-, vesi- ja kaapelilinjoja uusitaan koko radan varrelta
- Tampereen Ratikan varikon säilytyshalli laajennetaan kuusiraiteisesta yhdeksänraiteiseksi
- Varikolle rakennetaan uusia toimisto- ja sosiaalitiloja sekä parkkipaikkoja
Mitkä ovat hankkeen työskentelyajat?
Työskentelemme arkisin yhdessä vuorossa, ja työaikamme on määritelty ympäristöviranomaisten myöntämissä meluluvissa. Yhdessä vuorossa työskentely on yleisin käytäntö melua aiheuttavissa infrahankkeissa suurten kaupunkien keskusta-alueilla. Joskus teemme töitä myös öisin, jos työvaiheita ei voi tehdä päivällä esimerkiksi liikenteen tai turvallisuuden takia.
Hankkeen aikataulutuksen periaatteena on kuntalaisten sujuvan arjen ja kaikkien kulkumuotojen turvallisen liikkumisen takaaminen koko rakentamisen ajan.

Muuttuvat järjestelyt vaativat huolellista suunnittelua
Teemme liikennesuunnittelua koko rakentamisen ajan yhteistyössä kaupungin asiantuntijoiden kanssa. Liikennesuunnitelmiin pohjaavilla työnaikaisilla liikennejärjestelyillä yhteensovitetaan työmaan ja liikenteen tarpeet. Pyrimme mahdollisimman selkeisiin, helposti omaksuttaviin ja pitkäaikaisiin liikennejärjestelyihin.
Raitiotien rakentamisessa periaatteena on, että liikenneyhteyksiä pääkaduilla ei kokonaan katkaista. Varmistamme, että jokaiselle kiinteistölle on rakentamisen aikana pääsy niin asukkaille, työntekijöille, asiakkaille kuin huolto- ja pelastusliikenteelle.
Mitä suuremmat liikennemäärät alueella ovat, sitä suuremmat ovat myös liikenteen sujuvuuden vaatimukset. Tällöin joudumme vaiheistamaan työmaa-alueita enemmän ja liikennejärjestelyt voivat muuttua tiheään. Yksi tällainen kohde on Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteys, jossa usein vaihtuvat työvaiheet vaikuttavat ympyrän liikennejärjestelyihin. Vilkkaan risteyskohdan valmistuminen aikataulussa on yksi hankkeen päätavoitteista.

Huomioimme liikennejärjestelyissä kaikki käyttäjäryhmät
Työnaikaisia liikennejärjestelyjä suunniteltaessa otamme huomioon kaikki alueella liikkujat ja eri liikennemuodot. Huomioimme järjestelyissä myös esteettömyyden. Kaikille kulkijoille suunnitellaan sujuvat ja turvalliset kiertoreitit työmaan ohi.
Esimerkiksi pyöräilyn seudullinen pääreitti on siirretty kulkemaan Arboretumiin Vihilahdenkujan puistoreittiä pitkin ja Härmälässä pitkin Pyhäjärven rantareittiä raitiotietyömaan ohittaen. Lisäämme opasteita maastoon ja teemme parannuksia reitteihin sekä saamamme palautteen perusteella että työvaiheiden niin salliessa.
Hankkeemme ajankohtaisiin työalueisiin ja kulkureitteihin on mahdollista tutustua nyt uudessa karttapalvelussa, jota päivitetään töiden edetessä.