Pirkkala–Linnainmaa-raitiotielle asennetaan ensimmäiset kiskot syyskuun alkupuolella

Tampereen Ratikan rakentamistöissä saavutetaan tärkeä virstanpylväs, kun uuden PirkkalaLinnainmaa-raitiotien ensimmäiset raitiotiekiskot asennetaan Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteykseen 8. syyskuuta. PirkkalaLinnainmaa-raitiotien ensimmäisessä vaiheessa (Sorin aukio–Partola sekä Kaupin kampus–Ruotula) kaksoisraidetta rakennetaan noin 7 kilometriä, josta tänä vuonna asennetaan noin 600 metriä.

”Radan rakentaminen etenee uuteen vaiheeseen – aloitamme päällysrakennetyöt. Olemme tehneet paljon tärkeää valmistelutyötä maan alla, kuten siirtäneet putkia ja johtoja radan alta sekä rakentaneet uuden ratapohjan. Nyt raiteiden rakentaminen pääsee kunnolla vauhtiin ja alkaa näkyä myös katukuvassa. Tämä on meille merkittävä virstanpylväs matkalla kohti valmista raitiotietä”, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin päällysrakenteen projektipäällikkö Timo Kuusela kertoo.

Kiskotyöt aloitetaan Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksessä olevan liikenneympyrän sisäpuolella maanantaina 8. syyskuuta. Risteysalueelle asennetaan kiskoja noin 36 metriä, minkä jälkeen ratapohjan rakentamista jatketaan kohti Sorin aukiota. Liikenneympyrän järjestelyjä päivitetään töiden edetessä, ja se on käytössä arviolta kesään 2027 asti.

Rataa rakennetaan syksyn aikana Tampereella – Pirkkalaan ensimmäiset kiskot ensi vuonna

Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteyksen jälkeen kiskoja asennetaan Hatanpään valtatien ja Nuolialantien liittymässä, josta työt jatkuvat kohti Härmälää. Rataa rakennetaan parhaillaan myös Tampereen Ratikan varikolla osana varikon laajennustöitä. Myöhemmin syksyllä kiskoja on tulossa Härmälänrantaan sekä Taysin alueelle Kaupinlaaksoon. Pirkkalan puolella Partolassa raidetyöt aloitetaan näiltä näkymin ensi keväänä.

”Aloitamme raidetyöt vilkkaimmilla risteysalueilla, joissa Ratikan ja autoliikenteen reitit kohtaavat. Seuraamme liikennetilannetta aktiivisesti ja teemme tarvittavia muutoksia ajoreitteihin, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin myös töiden aikana. Suurin osa raitiotiestä kulkee kuitenkin uudella reitillä omalla väylällään, mikä parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Radan pintamateriaaleina käytämme asfalttia, kiveystä, nurmea sekä paahdekasvillisuutta. Kaupinlaaksoon ja Härmälään rakennamme myös sepelirataa”, Kuusela selventää.

Raitiotien ensimmäisessä vaiheessa kaksoisraidetta rakennetaan noin 7 kilometriä, josta tänä vuonna on tarkoitus asentaa noin 600 metriä. Suurin osa raidetöistä painottuu vuoteen 2026, minkä jälkeen asennetaan raitiotien teknisiä järjestelmiä ja sähköratarakenteita. Kokonaisuudessaan raitiotie valmistuu vuonna 2028, kun rata sekä kaikki sen järjestelmät on asennettu ja koeajettu.   

PirkkalaLinnanmaa-raitiotie