Partola

Partolan lohkon pituus on noin 1 kilometri, ja se sijoittuu välille Härmälänoja-Partolanaukio-Isomäentie. Partolan raitiopysäkki on suunniteltu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimisi vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Partolan osuus on tarkoitus toteuttaa vaiheessa 1, vuosina 2024–2028, ja raitioliikenne Partolaan on tavoitteena aloittaa elokuussa 2028.

Tiedotteet Partolan osuudesta

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin yötyöt viikolla 14

Pirkkala–Linnainmaa-allianssi tekee yötöitä viikolla 14. Töitä tehdään öisin, jotta liikennettä, asukkaita ja tienkäyttäjiä häiritään mahdollisimman vähän. Töitä tehdään öisin…

Lue lisää

Nuolialantiellä uusia liikennejärjestelyjä viikolla 14

Kunnallistekniikan työt etenevät Härmälässä Nuolialantiellä. Töiden vuoksi Nuolialantien varrella tulee käyttöön uusia liikennejärjestelyjä viikolla 14. Nuolialantien länsipäässä…

Lue lisää

Pysäkit

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien kiertoliittymän länsipuolelle. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään toteutetaan liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.

Työvaiheet ja liikennejärjestelyt

  • Härmälänojan pohjoisen sillan rakentamistyöt alkoivat helmikuun alussa porapaalutuksella. Porapaalutuksen jälkeen aloitetaan ponttiseinien teko sekä työtelineen paalutus. Meluavat työvaiheet kestävät arviolta maaliskuun lopulle.
  • Pereentien liittymälue on siirretty hieman lännemmäs.
  • Naistenmatkantien ja Nuolialantien liittymässä on käytössä liikenneympyrä, ja kevään aikana aloitetaan kunnallistekniikan, kuten jäte- ja vesijohtoverkoston, kaukolämmön sekä kaasulinjojen poikittaisten linjojen rakentaminen Nuolialantien ali.
  • Kaartotiellä rakennetaan jätevesilinjaa. Töiden vuoksi autoliikennettä on ohjattu kiertoreitille Pakkalantien kautta. Kaartotien ja Naistenmatkantien risteys on auki liikenteelle ja siitä pääsee alueen kauppoihin ja Mustimäentielle. Kaartotie on suljettu Kaartotie 3:n ja 4:n kohdalla sijaitsevien kerrostalojen välistä ja Kaartotien länsiosan omakotitaloihin kulku on Pakkalantien kautta. Alueen yhdistetty jalankulku- ja pyöräväylä on käytössä. Kaartotien töihin liittyy pontitusta, josta aiheutuu alueella ajoittain melua. Työvaihe kestää arviolta maaliskuun puoliväliin, jonka jälkeen työalue siirtyy kadun itäpäähän.
  • Kenkätieltä sekä Rustan liikekiinteistön eteläpuolelta on poistettu puita ja alueille rakennetaan esikuormituspenkereet maapohjan tiivistämiseksi raitiotielinjan alla. Rakentamisen aikana työmaaliikenne risteää osittain Rustan eteläpuolen jalankulku- ja pyöräväylän kanssa, kun työmaaliikenne kulkee Prisman parkkipaikalta työalueelle. Risteävään kohtaan tehdään väliaikainen ylityspaikka jalankululle ja pyöräilylle, ja autoliikennettä ohjataan tarpeen mukaan liikenteenohjauksella. Työvaihe kestää arviolta helmikuun ajan. Esikuormituspenkereet ovat paikoillaan noin vuoden, jonka jälkeen kohdilla voidaan aloittaa raitiotien pohjatyöt.
  • Partolan alueella varmistetaan töiden aikana asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen yrityksiin ja kauppoihin.

Katusuunnitelman sisältö

Partolassa raitiotie kulkee omana väylänään

Partolassa Kenkätien ja Naistenmatkantien välinen raitiotieosuus kulkee omana väylänään alueen läpi. Raitiotiekäytävän ympärille on suunniteltu tarvittavat jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt. Raitiotie muuttaa myös Partolan alueen liikekiinteistöjen pihaliittymiä sekä liikennejärjestelyjä. Partolan alueen suunnittelussa on pyritty turvaamaan nykyisten toimintojen vaatimat liikenteelliset ja liiketoiminnalliset edellytykset. Naistenmatkantieltä Lestipolulle avataan yhteys, jonka kautta kulku Pirkkalan suunnasta alueen pohjoispuolen liikekiinteistöille helpottuu.

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimii vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään on suunnitelmissa myös liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.