Partola

Partolan lohkon pituus on noin 1 kilometri, ja se sijoittuu välille Härmälänoja-Partolanaukio-Isomäentie. Partolan raitiopysäkki on suunniteltu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimisi vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Partolan osuus on tarkoitus toteuttaa vaiheessa 1, vuosina 2024–2028, ja raitioliikenne Partolaan on tavoitteena aloittaa elokuussa 2028.

Tiedotteet Partolan osuudesta

Kenkätiellä louhintatöitä ja muutoksia kulkureitteihin

Partolassa Kenkätiellä louhitaan kalliota maanantaista 3.11. alkaen arviolta noin kolmen viikon ajan. Louhintaa tehdään arkisin päiväsaikaan työmaa-alueen sisällä, ja töistä aiheutuu melua…

Lue lisää

Härmälänojan ja Vihilahden silloilla tehdään paalutustöitä loka-marraskuussa

Siltojen uusimistyöt etenevät Nuolialantiellä ja Hatanpään valtatiellä. Härmälänojan ja Vihilahden silloilla on purettu vanhat siltaosuudet ja uusien siltojen paalutustyöt aloitetaan…

Lue lisää

Pysäkit

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien kiertoliittymän länsipuolelle. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään toteutetaan liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.

Työvaiheet ja liikennejärjestelyt

Partolan työmaalohkolla työskennellään Härmälänojan sillan ja Isomäentien välillä. Alueella varmistetaan töiden aikana asiointiyhteydet Partola-keskukselle sekä alueen yrityksiin ja kauppoihin.

Karttakuva raitiotien rakentamisalueesta.

Työnaikaiset liikennejärjestelyt

Tutustu Partolan lohkon liikennejärjestelyihin raitiotien rakentamisen aikana

Tutustu rakentamislohkojen ajankohtaisiin työalueisiin ja kulkureitteihin kartalla. Liikennejärjestelyt näkyvät Vektor.io Public -palvelussa.

Siirry karttapalveluun
  • Härmälänojan kohdalla on saatu valmiiksi pohjoispuolen siltatyöt ja Nuolialantien liikenne on siirretty uudelle sillalle. Eteläisen sillan uusimistyöt alkavat lokakuun alussa vanhan sillan purulla, jonka jälkeen alkaa uuden sillan rakentaminen. Eteläiselle Härmälänojan sillalle tulee väylät Ratikalle, autoliikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle. Silta valmistuu arviolta syksyllä 2026.
  • Pereentien autoliikenne on palautettu alkuperäiselle sijainnilleen ja Partola-keskuksen liittymä Nuolialantielle on suljettu siltatöiden ajaksi. Kulku Partola-keskukseen ohjataan Naistenmatkantien kautta.
  • Naistenmatkantiellä on käynnissä kunnallistekniikan rakentaminen ja syksyn aikana aloitetaan myös sähkönsyöttöaseman työt. Pohjoispuolen jalankulku- ja pyöräväylä on suljettu Lidlin ja Pirjolantien välillä.
  • Kenkätien ja Lestipolun liittymään on tehty liikenneympyrä ja Lestipolulle on rakennettu uusi autoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteys.
  • Kaartotien, Mustimäentien ja Mustimäenkujan rakentamistyöt valmistuivat suunnitellusti lokakuun alussa. Kaartotien ja Naistenmatkantien risteyksessä on liikenneympyrä raitiotien rakentamisen aikana.
  • Kenkätielle, Rustan kiinteistön eteläpuolelle ja Prisman pysäköintialueen eteläpuolelle on rakennettu painopenkereet maapohjan tiivistämiseksi tulevan radan alla. Kun penkereet ovat painuneet riittävästi, aloitetaan ratapohjan rakentaminen.

Katusuunnitelman sisältö

Partolassa raitiotie kulkee omana väylänään

Partolassa Kenkätien ja Naistenmatkantien välinen raitiotieosuus kulkee omana väylänään alueen läpi. Raitiotiekäytävän ympärille on suunniteltu tarvittavat jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt. Raitiotie muuttaa myös Partolan alueen liikekiinteistöjen pihaliittymiä sekä liikennejärjestelyjä. Partolan alueen suunnittelussa on pyritty turvaamaan nykyisten toimintojen vaatimat liikenteelliset ja liiketoiminnalliset edellytykset. Naistenmatkantieltä Lestipolulle avataan yhteys, jonka kautta kulku Pirkkalan suunnasta alueen pohjoispuolen liikekiinteistöille helpottuu.

Partolan raitiotiepysäkki sijoittuu aukiolle Kenkätien länsipuolelle, ja se toimii vaiheessa 1 väliaikaisena päätepysäkkinä. Kenkätien osuudelle Lestipolusta etelään on suunnitelmissa myös liityntäbussiliikenteen pysäkkialue.