Partola–Suuppa

Suunnittelulohkoon kuuluu raitiotien osuus Partolasta Pakkalan alueen kautta Suupalle. Osuuden pituus on noin 3,6 kilometriä ja siihen sisältyy päätepysäkki Suupan kuntakeskuksessa sekä kolme muuta raitiopysäkkiä.

Pirkkalan Partolan ja Suupan välinen raitiotieosuus on suunniteltu toteutettavaksi Pirkkala–Linnainmaa-allianssin vaiheessa 2, vuosina 2028–2032, jolloin raitioliikenne Suupalle voisi alkaa alkuvuodesta 2032. Raitiotieosuus Tampereen Sorin aukiolta Partolaan on suunniteltu rakennettavaksi Pirkkala–Linnainmaa-allianssin 1. toteutusvaiheessa vuosina 2024–2028, ja raitioliikenne Partolaan alkaisi vuonna 2028.

Tiedotteet Partola–Suuppa-osuudesta

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelma on valmistunut – suunnitelmasta pyydetään sidosryhmien lausuntoja

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe on edennyt suunnitellusti ja raitiotien toteutussuunnitelma on valmistunut. Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki ja Pirkkalan…

Lue lisää

Pirkkalan katusuunnitelmaehdotukset nähtävillä heinäkuun loppuun

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien Pirkkalaa koskevat katusuunnitelmat Partolan alueelle ja Naistenmatkantielle ovat nähtävillä kunnan verkkosivuilla 19.6.–31.7. Pirkkalan ratahaaralle…

Lue lisää

Pysäkit

Raitiotielinjan päätepysäkki, Pirkkala, on suunniteltu Suupan kuntakeskuksen kohdalle. Pirkkalan pysäkki toimii myös vaihtopysäkkinä Pirkkalan kunnan sisäisten bussilinjojen ja raitiotien välillä. Päätepysäkin lisäksi Naistenmatkantiellä on kolme muuta pysäkkiä: Pakkalankulma Pakkalan kohdalla, Killo Nuolialan kohdalla sekä Haikka historiallisen Haikan alueen kohdalla.

Katusuunnitelman sisältö

Pirkkalassa raitiotien linjaus kulkee Partolasta Pakkalan kautta Naistenmatkantietä Suupalle.

Naistenmatkantiellä raitiotien on suunniteltu kulkevan keskellä ja rataa reunustavat viherkaistat puuistutuksin. Katusuunnitelmassa on esitetty muutoksia Naistenmatkantien liittymäjärjestelyihin. Nykyisiä valo-ohjattuja liittymiä säilytetään sekä nykyisiin liittymiin lisätään valo-ohjaus. Liittymiin on suunniteltu vasemmalle kääntyville erilliset kaistat.

Pienelänkujan ja Mäkikadun väliselle osuudelle esitetään Korkeamäen uusi katuliittymä. Keskuskadun ja Mäkikadun liittymä on esitetty siirrettäväksi länteen päin. Suupantien risteykseen on esitetty uusi kiertoliittymä. Pyöräilyn seudullinen pääreitti on suunniteltu Naistenmatkantien eteläreunalle lukuun ottamatta Isomäentien ja Simonpolun alikulkukäytävän välistä osuutta, jossa pääreitti kulkee pohjoisreunalla.