Tampereen kaupunginhallitus ja Pirkkalan kunnanhallitus esittävät Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamista vaiheittain – ensin rakennetaan osuudet Niihamaan ja Partolaan

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotietä esitetään rakennettavaksi vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi rakentaisi osuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Näin päättivät sekä Tampereen kaupunginhallitus että Pirkkalan kunnanhallitus kokouksissaan 7.10.2024. Raitiotien rakentamisesta päätetään Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa 21.10.2024.

Valtuustoille nyt esitettävässä, niin kutsutussa vaihtoehdossa C, rakentaminen ajoittuu vuosille 2024–2028 ja siinä rakennetaan ensin Pirkkalan ratahaaralla osuus Sorin aukio–Partola ja Linnainmaan ratahaaralla osuus Kaupin kampus–Niihama. Toisessa vaiheessa rakennettaisiin Pirkkalassa osuus Partola–Suuppa ja Linnainmaan ratahaaralla Tampereen alueella osuus Niihama–Linnainmaa. Toinen vaihe ajoittuisi vuosille 2028–2032, ja liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032.

Vaiheittain toteuttaminen perustuu siihen, että hanke on saamassa valtionavustusta 54,5 miljoonaa euroa, jolloin avustuksen osuus on noin 27 prosenttia. Radan rakentaminen kahdessa vaiheessa maksaa arviolta noin 12 miljoonaa euroa enemmän kuin jos rata rakennettaisiin yhtenä kokonaisuutena.

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot hyväksyivät Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman viime vuoden huhtikuussa ja valtuuttivat Tampereen Raitiotie Oy:n laatimaan hankkeen toteutussuunnitelman. Valtuustot asettivat tuolloin aikataulutavoitteeksi, että lokakuussa 2024 tulee olla mahdollista päättää raitiotien rakentamisesta. Valtuustot asettivat myös rakentamispäätöksen ehdoksi, että valtion tuki raitiotien rakentamiseen tulee varmistua ennen investointipäätöksentekoa.

Tampereen kaupungin tiedote >>