Tampereen Ratikan varikon laajennustyöt jatkuvat läpi kesän – heinäkuussa liikennejärjestelyitä Kauhakorvenkadulla

Tampereen Ratikan varikolla Hervannassa tehdään paraikaa merkittäviä laajennustöitä osana Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamista. Samalla kun laajennustyöt jatkuvat keskeytyksettä läpi kesäkauden, varikkoalue on normaalisti toiminnassa vuorokauden ympäri.

Rakennustyöt eivät pääsääntöisesti aiheuta muutoksia Ratikan liikennöintiin tai varikon vieressä kulkevalle liikenteelle. Joitakin liikennejärjestelyitä on kuitenkin tiedossa heinäkuussa, kun Kauhakorvenkadun alitse tehdään hulevesiliitosten kaivuutöitä. Työt alkavat viikolla 28 ja kestävät arviolta 5 viikkoa. Autoliikenne, jalankulku ja pyöräliikenne tullaan tänä aikana ohjaamaan työmaan ohitse.

Heinäkuun alussa otetaan myös käyttöön väliaikainen työmaaliittymä Hervannantien puoleisen portin viereen. Väliaikaista liittymää käytetään ainoastaan lisääntyvään työmaaliikenteeseen kuten maansiirtoihin ja tavarantoimituksiin. Liittymä on käytössä varikon laajennustöiden ajan vuoteen 2027 saakka.

Varikon ensimmäiset vaiheet valmistuvat ensi vuonna

Ensimmäisen puolen vuoden aikana rakentaminen on edennyt sutjakasti aikataulussa. Esimerkiksi uusi toimistorakennus on saavuttanut harjakorkeutensa, vaunukaluston korjaamohallin muutostyöt ovat käynnissä ja säilytyshallin laajentaminen varikon eteläreunassa on aloitettu maansiirto- ja perustustöillä.

Seuraavaksi säilytyshallin laajennustyöt jatkuvat kiintoraidelaattojen, kiskojen ja pintalaattojen rakentamisella. Kesän aikana käynnistyvät myös varikon sähkönsyöttöaseman laajennustyöt sekä ratainfran kunnossapidon uuden korjaamo- ja säilytyshallin ja uuden varastorakennuksen rakennustyöt. Toimistorakennuksen sisätöitä jatketaan vuoden loppuun asti.

Talonrakentamisen lisäksi varikon alueella tehdään vuoden 2025 aikana monenlaisia maanrakennustöitä kuten johtosiirtoja, kaapeleiden vetoja, rakennusten pohjatöitä, maankaivutöitä ja piha-alueen asfaltointeja sekä istutustöitä. Laajennustöiden edetessä varikolla tullaan tekemään kesän mittaan myös louhintoja.

”Ensimmäisenä rakennusvuotena aloitetaan paljon uutta ja rakentaminen näkyy koko varikon alueella. Käynnissä olevat työvaiheet yhteensovitetaan varikon eri toimijoiden kanssa tarkasti, jotta töistämme ei aiheudu haittaa Ratikkaliikenteelle. Tavoitteena on, että uusi toimistorakennus, kunnossapidon uudet hallit sekä varastokatos saadaan käyttöön jo ensi vuonna. Myös sähkönsyöttöaseman ja säilytyshallin laajennustöiden arvioidaan valmistuvan vuonna 2026”, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.

Tampereen Ratikan kotipesä kasvaa tulevaisuuden Ratikkaliikenteen tahdissa

Varikko on Tampereen Ratikan kotipesä sekä kuljettajien ja liikenteenohjauksen tukikohta, ja siellä säilytetään, puhdistetaan ja huolletaan kaikki Tampereen Ratikat. Varikolla on myös toimistotiloja hallinnon, liikennöinnin ja kunnossapidon toimihenkilöille. Yhteensä varikolla työskentelee päivittäin noin sata ihmistä.

”Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti. Raitiotieverkoston laajeneminen vaatii merkittävästi nykyistä enemmän tiloja vaunujen ja kunnossapitokaluston säilytykseen ja huoltoon. Varikon moduuleihin perustuvilla, muuntojoustavilla ratkaisuilla on varauduttu tuleviin laajennuksiin jo sen ensimmäisen vaiheen rakentamisesta lähtien. Nyt käynnissä olevalla laajennuksella pääsemme hyödyntämään nykyistä varikon kapasiteettia täysimääräisesti”, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n hankejohtaja Markus Keisala.

Varikkoa rakennetaan elinkaarikestäväksi ja sen suunnitteluratkaisuissa on otettu huomioon niin ihmisten kuin ympäristön hyvinvointi. Laajennuksen yhteydessä toteutetaan muun muassa hulevesien hallintaa ja alueen biodiversiteettiä edistäviä viherkattoja. Henkilökunnan viihtyvyyteen panostetaan muun muassa laajentamalla sosiaalitiloja ja lisäämällä henkilökunnan sähköautojen latausmahdollisuuksia.

Tampereen Ratikan varikko pähkinänkuoressa:

  • Tampereen Ratikan varikko valmistui vuonna 2019 ja se sijaitsee Hervannan ja Ruskon rajalla, Kauhakorvenkadulla. Tampereen Raitiotie Oy omistaa varikon.
  • Varikon tontilla sijaitsee vaunujen säilytyshalli, korjaamohalli toimisto-osineen sekä sähkönsyöttöasema.
  • Tällä hetkellä varikolla on 28 kappaletta 37-metrisiä raitiovaunuja. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien liikennöintiin on tilattu seitsemän uutta raitiovaunua. Toimituksen jälkeen Tampereella tulee olemaan 35 raitiovaunua, joista 19 vaunua tullaan pidentämään 10-metrisin lisämoduulein 47-metrisiksi. Vaunujen säilytys, kunnossapito ja raiteisto päivitetään vastaamaan lisääntyvän kapasiteetin tarpeita.
  • Varikon laajennustöissä säilytyshalli laajennetaan kuusiraiteisesta yhdeksänraiteiseksi, toimisto- ja sosiaalitiloja laajennetaan noin 200 neliömetrillä ja ratainfran kunnossapidolle rakennetaan uudet säilytys-, toimisto- ja sosiaalitilat. Piha-alueen pysäköintikapasiteettia lisätään.
  • Varikon laajennustyöt valmistuvat vuonna 2027 hyvissä ajoin ennen uuden Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäisen vaiheen liikennöinnin aloitusta.

Lisätietoja varikon laajennustyöstä: https://pirkkalalinnainmaa.fi/varikko/

Ilmakuva Tampereen Ratikan varikosta kesäkuussa 2025