Tietoa hankkeesta

Toteutamme uuden raitiotiereitin

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee ja rakentaa uuden raitiotien ja siihen liittyvät katu- ja liikennejärjestelyt Tampereen Sorin aukion pysäkiltä Pirkkalan Suupalle ja Taysin alueelta Kaupin kampuksen pysäkiltä Linnainmaalle. Suunnitelma on jatkoa jo käytössä olevalle raitiotieosuudelle Sorin aukion ja Kaupin kampuksen välillä. Suunniteltujen ratahaarojen pituus on yhteensä 13,6 km.

Ratikan reittiä laajennetaan kahdessa vaiheessa. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.

Vaiheessa 1 (2024–2028) rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Ruotulaan. Tavoitteena on aloittaa liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille elokuussa 2028.

Vaiheessa 2 (2028–2032) on tavoitteena rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Ruotulasta Linnainmaalle. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032.

Hankkeen aikataulu

Pirkkalan ja Tampereen valtuustot asettivat huhtikuun 2023 päätöksissään rakentamispäätöksenteon ehdoksi rakentamisen valtionavun varmistumisen. Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät rakentamisesta ja sen vaiheistamisesta Pirkkala-Linnainmaa-allianssin valmistelemien vaihtoehtojen pohjalta 21. lokakuuta 2024. Rakentamistyöt vaiheen 1 osalta käynnistyivät joulukuussa 2024.

Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi lokakuussa 2023. Kehitysvaiheessa laadittiin toteutussuunnitelma raitiotiestä ja siihen liittyvistä katu-, liikenne- ja pysäkkijärjestelyistä.

Kehitysvaiheen aikana on suunniteltu myös kaduittain raitiotie ja siihen liittyvät katu-ja liikennejärjestelyt. Raitiotien suunnittelun rinnalla Tampereen kaupunki ja Pirkkalan kunta laativat raitiotieradan toteuttamisen edellyttämät asemakaavat. Katu- ja liikennejärjestelyihin sekä asemakaavoihin voit tutustua katusuunnitelmista.

Pirkkala–Linnainmaa-allianssin kehitysvaihetta edelsi hankesuunnitelmavaihe, joka päättyi helmikuussa 2023. Kehitysvaiheessa tarkennettiin hankesuunnitelmassa esitettyjä alustavia katusuunnitelmia ja vaihtoehtovertailuja. Lisätietoa hankesuunnitelmasta Tampereen Ratikan sivuilta.

Rakentamisalue kartalla

Pirkkalan ratahaaralle suunniteltu raitiotielinja jatkuu nykyiseltä Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolaan. Partolasta raitiotie on linjattu Pakkalan läpi Naistenmatkantietä pitkin kohti Suupalle suunniteltua päätepysäkkiä. Sorin aukion ja Pirkkalan Suupan välille suunnitellun raitiotien pituus on noin 9,3 kilometriä ja osuudelle on kaavailtu 11 pysäkkiparia.

Linnainmaan ratahaaralle suunniteltu raitiotielinja jatkuu Taysin alueelta nykyiseltä Kaupin kampuksen ratikkapysäkiltä Lääkärinkatua pitkin Ruotulaan ja ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla. Reitti jatkuu Heikkilänkatua Mäentakusenkadulle suunnitellulle Linnainmaan päätepysäkille. Kaupin kampuksen ja Linnainmaan välille suunnitellun raitiotien pituus on noin 4,3 kilometriä ja osuus sisältää neljä pysäkkiparia.

Raitiotiereitti on jaettu työmaa-alueisiin eli rakentamislohkoihin, joita ovat Hatanpää, Härmälä, Partola ja Kaupinlaakso. 

Raitiotiepysäkit on suunniteltu niin, että pysäkistä noin 800 metrin säteellä sijaitsee mahdollisimman paljon nykyisiä ja tulevia palveluita, asukkaita ja työpaikkoja.

Allianssin osapuolet ja tapamme toimia

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Infra Oy.