Vihilahden sillan uusiminen alkaa Hatanpään valtatiellä – muutoksia kulkureitteihin 26.9. alkaen
Vihilahden sillan uusiminen aloitetaan Hatanpään valtatiellä syys-lokakuun vaihteessa. Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi purkaa vanhan sillan ja rakentaa tilalle uuden seuraavan kahden vuoden aikana. Sillan purkua varten tehdään muutoksia alueen kulkureitteihin perjantaina 26.9. Vihilahden silta sijaitsee Hatanpään valtatiellä, Hatanpään ja Rantaperkiön rajalla, lähellä Lahdenperänkadun risteystä.
”Rakennamme Vihilahden sillan kahdessa osassa ja aloitamme työt sillan itäpuolelta. Ensimmäinen puoli valmistuu arviolta ensi kesänä. Ensimmäisenä rakennettava siltaosuus tulee autoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön” kertoo taitorakenteen työmaapäällikkö Veetu Helkiö Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssista.
Vihilahden sillan uusiminen alkaa syyskuun ja lokakuun vaihteessa vanhan sillan purkamisella ja paalutustöillä, mistä aiheutuu melua lähialueelle. Purkutöitä jatketaan noin lokakuun puoleen väliin saakka. Paalutus alkaa arviolta lokakuun puolessa välissä, ja työt pyritään tekemään arkisin kello 7–18. Meluavat työvaiheet kestävät arviolta marraskuun lopulle. Loppuvuoden aikana sillalla tehdään teline- ja muottitöitä sekä raudoittamista.
Itäpuolen valmistuttua rakennetaan sillan toinen puoli, johon tulee omat väylät autoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilylle. Lopuksi työn alle otetaan sillan keskiosa, jossa Ratikka kulkee valmistuessaan omalla väylällään nurmiradalla. Kokonaisuudessaan silta valmistuu vuonna 2027.
Muutoksia alueen kulkureitteihin
Sillan purkutöiden aloituksen vuoksi Pirkkala-Linnainmaa-allianssi tekee muutoksia alueen kulkureitteihin perjantaina 26.9. Työmaa-aluetta laajennetaan Lahdenperänkadun ja Hatanpään valtatien risteysalueen pohjoispuolella, ja samalla liikenne siirretään kulkemaan Hatanpään valtatien länsireunaan siltatyömaan kohdalla.
Muutokset liikennejärjestelyihin tehdään torstain ja perjantain 25.–26.9. välisenä yönä klo 20-06.
Lisäksi Lahdenperänkadun liikenneympyrässä ajoväylien sijainteihin tehdään pieniä muutoksia. Jalankulku- ja pyöräilyväylä kulkee ajoväylän ja työalueen välissä kadun itäpuolella. Joukkoliikenne kulkee alueella töiden ajan normaaleja reittejä.

Ensimmäiset osuudet Viinikanlahden ja Härmälänojan silloista valmistuvat
Työt ovat käynnissä myös kahdella muulla siltatyömaalla. Viinikanlahden sillan kansi päästiin valamaan elokuussa, ja ensimmäinen osa eli sillan länsipuoli valmistuu kuluvan vuoden syksyllä. Myös Härmälänojan sillalla valmistaudutaan siirtymään eteläisen Härmälänojan sillan rakentamiseen.
”Siltojen uusimistyöt ovat edenneet hienosti Hatanpäällä sekä Partolassa, ja ensimmäiset osuudet silloista valmistuvat lähiaikoina. Syksyn aikana pääsemme siirtämään liikenteen uusille silloille, minkä jälkeen otamme työn alle siltojen toiset puolet”, Helkiö kertoo.
Kokonaisuudessaan Viinikanlahden ja Härmälänojan sillat valmistuvat vuonna 2026. Muutoksista siltojen lähialueen liikennejärjestelyihin tiedotetaan erikseen.
Vihilahden silta:
- Pituus 15 metriä
- Leveys 38 metriä
- Raitiotie kulkee sillan keskellä omalla väylällään nurmiradalla
- Sillan itäpuolelle tulee yhdistetty jalankulku- ja pyöräväylä ja autoliikenne
- Sillan länsipuolelle tulee pyörätie, jalkakäytävä sekä ajoväylä kääntymiskaistalla
