Pakkala–Suuppa

Pirkkalan suunnittelulohkoon kuuluu raitiotien osuus Partolasta Pakkalan alueen kautta Suupalle. Osuuden pituus on noin 3,6 kilometriä ja siihen sisältyy päätepysäkki Suupan kuntakeskuksessa sekä kolme muuta raitiopysäkkiä.

Allianssi laatii Pirkkalan valtuuston syksyn 2024 päätöksentekoon kolme toteutussuunnitelman ja tavoitekustannuksen vaihtoehtoa. Vaihtoehtoina ovat, että raitiotie rakennetaan allianssin toimesta kerralla Suupalle tai vaiheittain ensiksi Partolaan ja saman allianssin toimesta myöhemmin Suupalle tai kolmantena vaihtoehtona, että raitiotie rakennetaan saman allianssin toimesta Partolaan asti.

Tiedotteet Pakkala–Suuppa-osuudesta

Pirkkalan katusuunnitelmaehdotukset nähtävillä heinäkuun loppuun

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien Pirkkalaa koskevat katusuunnitelmat Partolan alueelle ja Naistenmatkantielle ovat nähtävillä kunnan verkkosivuilla 19.6.–31.7. Pirkkalan ratahaaralle…

Lue lisää

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suorittaa maasto- ja vesihuoltomittauksia yöaikaan

Tampereen raitiotien Pirkkala–Linnainmaa-osuuden suunnittelua varten tehdään viikosta 25 alkaen maasto- ja vesihuoltomittauksia koko suunnittelualueella eli Hatanpään valtatien ja Pirkkalan…

Lue lisää

Pysäkit

Raitiotielinjan päätepysäkki on suunniteltu Suupan kuntakeskuksen kohdalle. Suupan pysäkki toimii myös vaihtopysäkkinä Pirkkalan kunnan sisäisten bussilinjojen ja raitiotien välillä. Päätepysäkin lisäksi Naistenmatkantiellä on kolme muuta pysäkkiä Haikan, Nuolialan ja Pakkalan kohdilla.

Raitiotien mukaiset liikennejärjestelyt

Pirkkalassa raitiotien linjaus kulkee Partolasta Pakkalan kautta Naistenmatkantietä Suupalle.

Naistenmatkantiellä raitiotien on suunniteltu kulkevan keskellä ja ratoja reunustavat viherkaistat puuistutuksin. Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetään muutoksia Naistenmatkantien liittymäjärjestelyihin. Nykyisiä valo-ohjattuja liittymiä säilytetään sekä nykyisiin liittymiin lisätään valo-ohjaus. Liittymiin on suunniteltu vasemmalle kääntyville erilliset kaistat.

Pienelänkujan ja Mäkikadun väliselle osuudelle esitetään Korkeamäen uusi katuliittymä. Keskuskadun ja Mäkikadun liittymä on esitetty siirrettäväksi länteen päin. Suupantien risteykseen on esitetty uusi kiertoliittymä. Pyöräilyn seudullinen pääreitti on suunniteltu Naistenmatkantien eteläreunalle lukuun ottamatta Isomäentien ja Simonpolun alikulkukäytävän välistä osuutta, jossa pääreitti kulkee pohjoisreunalla.