Tays–Linnainmaa
Linnainmaan suunnittelulohkoon kuuluu Taysin alueelta, Kaupin kampuksen raitiopysäkiltä, Linnainmaalle suunniteltava raitiotieosuus, jonka pituus on noin 4250 metriä. Osuuteen kuuluu neljä pysäkkiparia.
Tiedotteet Tays–Linnainmaa-osuudesta
Pysäkit
Lääkärinkadun itäpäähän on suunniteltu raitiotiepysäkki Niihama lähelle kehittyvää Tenniskeskusta.
Alasjärven länsipuolelle asemakaavoitettavan uuden asuinalueen keskelle on suunniteltu raitiotiepysäkki Kaupinlaakso.
Heikkilänkadulle on suunniteltu raitiotiepysäkki Pappila ennen itäisen ohikulkutien (valtatie 9) ylittävää uutta raitiotiesiltaa.
Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi merkittävä vaihtopysäkki Linnainmaa, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien.
Raitiotien mukaiset liikennejärjestelyt
Kaupin kampukselta raitiotie jatkaa Lääkärintietä ja Lääkärinkatua itään kohti Linnainmaata.
Kaupin kampukselta, nykyiseltä raitiotien päätepysäkiltä raitiotie jatkaa Lääkärintietä ja Lääkärinkatua itään kohti Linnainmaata kulkien kadun keskellä omalla kaistallaan. Radan reunoilla on leveydeltään vaihtelevat viherkaistat puuistutuksin. Liittymissä yksikaistaiset ajoradat varustetaan vasemmalle kääntyville erillisin kaistoin. Arvo Ylpön kadun ja Lääkärinkadun liikenneympyrä muuttuu liikennevalo-ohjatuksi nelihaaraliittymäksi. Lääkärinkadun itäpäähän on suunniteltu raitiotiepysäkki lähelle Tenniskeskusta.
Arvo Ylpön kadun, Lääkärinkallionkadun ja Lääkärinkadun väliselle alueelle sijoitetaan raitiotien sähkönsyöttöasema sekä linja-autojen kääntöpaikka. Arvo Ylpön kadun ja Toimelankadun välinen raitiotieosuus toteutetaan sepelipäällysteisenä ratana. Pyöräilyn alueellinen pääreitti sekä jalankulkuväylä kulkevat Lääkärinkadun pohjoisreunalla.
Kaupinlaakson bulevardin on suunniteltu kulkevan läpi poistuvan Ruotulan golfkentän ja sijoittuvan noin sata metriä nykyisen Teiskontien (valtatie 12) pohjoispuolelle. Raitiotiekäytävä sijaitsee uuden kadun keskellä. Kadun molemmilla puolilla on ajoradan ja pyörätien välissä puurivistöt sekä erotellut jalkakäytävät ja pyörätiet.
Raitiotiepysäkki on suunniteltu uuden Alasjärven länsipuolelle asemakaavoitettavan Kaupinlaakson asuinalueen keskelle. Alueella katuliittymät ovat liikennevalo-ohjattuja ja raitiotiekatu kytkeytyy Teiskontielle nykyisten Jaakonmäenkadun ja Irjalankadun kohdille sijoittuvien liittymien kautta. Raitiotiekadun liikennettä rauhoitetaan toteuttamalla pysäkin kohdalle korotettu alue.
Ajohteys Teiskontien pohjoispuolelle Alasjärven rantaan ja frisbeegolfkentälle tulee Teiskontieltä uuden katuyhteyden kautta. Samalla Teiskontieltä mahdollistetaan kääntyminen lännen suunnasta pohjoiseen. Uuden rakentamisen vuoksi poistettavan puuston tilalle istutetaan uutta puustoa maisemoimaan uusia väyliä ja mahdollistamaan liito-oravan kulkuyhteyksiä.
Raitiotie ylittää Teiskontien noin 380 metriä pitkällä uudella raitiotiesillalla, Rahjukosken sillalla. Sen jälkeen ratalinjaus jatkuu Teiskontien eteläpuolella nykyisen kevyen liikenteen väylän kohdalla Luhtaankadulle asti. Raitiotien eteläpuolelle tulee Linnainmaalle uusi jalankulku- ja pyöräväylä, joka on osa pyöräliikenteen seudullista pääreittiä.
Teiskontiellä sijaitseva nykyinen bussipysäkki Heikkilänkadun liittymän länsipuolella säilytetään ja sille ohjataan uusi kulkuyhteys Heikkilänkadun suunnasta. Heikkilänkadun ja Luhtaankadun liittymä on suunniteltu toteutettavaksi liikennevalo-ohjattuna. Heikkilänkadulle on suunniteltu myös raitiotiepysäkki ennen itäisen ohikulkutien (valtatie 9) ylittävää uutta siltaa, joka sijoittuu nykyisen sillan pohjoispuolelle.
Heikkilänkadun, Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun liittymä on suunniteltu liikenneympyräksi, jonka läpi raitiotie kulkee. Liikenneympyrässä autoliikenne ja raiteet ylittävä pyöräliikenne sekä jalankulku pysäytetään valo-ohjauksella raitiovaunun kulkiessa liittymän läpi.
Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi merkittävä vaihtopysäkki, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien. Citymarketin pohjoispuolelle on suunniteltu uusi katuyhteys ohittamaan vaihtopysäkkialueen ja vähentämään Mäentakusenkadun ruuhkautumista. Uusi Hennalankaari-niminen katuyhteys sijoittuu Aitolahdentien ja Piettasenkadun sekä Linnainmaan Citymarketin ja Lahdentien (vt 12) väliin.
Pysäkin kohdalla sijaitsevalle tonttiliittymälle suunnitellaan korvaava kulkuyhteys Lahtomäenkadun ja Länkinotkonraitin puolelta. Lahtomäenkadun liittymä on suunniteltu toteutettavaksi liikennevalo-ohjattuna. Päätepysäkkinä toimivan vaihtopysäkin jälkeen Mäentakusenkadun pohjoispuolelle on suunniteltu raitiovaunuille kääntöpaikat.