Tays-Linnainmaa

Linnainmaan suunnittelulohkoon kuuluu Taysin alueelta, Kaupin kampuksen raitiopysäkiltä, Linnainmaalle suunniteltava raitiotieosuus, jonka pituus on noin 4250 metriä. Osuuteen kuuluu neljä pysäkkiparia.

Tiedotteet Tays-Linnainmaa-osuudesta

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotien suunnittelu etenee – Tampereen katusuunnitelmaehdotuksia nähtävillä kaupungin nettisivuilla

Suunnittelu on edennyt uuteen vaiheeseen, ja Tampereen katusuunnitelmien virallisia ehdotuksia on nähtävillä 5.4.–19.4. Tampereen kaupungin verkkosivuilla. Katusuunnitelmien lisäksi…

Lue lisää

Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuuksien katusuunnitelmaluonnoksia nähtävillä – suunnitelmia voi kommentoida allianssin nettisivuilla

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi on julkaissut allianssin nettisivuilla www.pirkkalalinnainmaa.fi tulevan raitiotiereitin katusuunnitelmaluonnoksia. Niissä esitetään raitiotien…

Lue lisää

Pysäkit

Lääkärinkadun itäpäähän on suunniteltu raitiotiepysäkki lähellä kehittyvää Tenniskeskusta.

Alasjärven länsipuolelle asemakaavoitettavan uuden asuinalueen keskelle on suunniteltu raitiotiepysäkki.

Heikkilänkadulle on suunniteltu raitiotiepysäkki ennen itäisen ohikulkutien (valtatie 9) ylittävää uutta raitiotiesiltaa.

Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi merkittävä vaihtopysäkki, jossa pohjoisen, etelän ja idänbussilinjat kohtaavat raitiotien.

Raitiotien mukaiset liikennejärjestelyt

Kaupin kampukselta raitiotie jatkaa Lääkärintietä ja Lääkärinkatua itään kohti Linnainmaata.

Kaupin kampukselta, nykyiseltä raitiotien päätepysäkiltä, suunniteltu raitiotie jatkaa Lääkärintien eteläpuolella. Arvo Ylpön kadun liittymästä itään Lääkärinkadulla raitiotie kulkee kadun keskellä omalla kaistallaan. Radan reunoilla on leveydeltään vaihtelevat viherkaistat puuistutuksin. Liittymissä yksikaistaiset ajoradat varustetaan vasemmalle kääntyville erillisin kaistoin. Arvo Ylpön kadun ja Lääkärinkadun kiertoliittymä muuttuu liikennevalo-ohjatuksi nelihaaraliittymäksi. Lääkärinkadun itäpäähän on suunniteltu raitiotiepysäkki lähelle kehittyvää Tenniskeskusta.

Arvo Ylpön kadun, Lääkärinkallionkadun ja Lääkärinkadun väliselle alueelle sijoitetaan raitiotien sähkönsyöttöasema sekä linja-autojen kääntöpaikka. Arvo Ylpön kadun ja Toimelankadun välinen raitiotieosuus toteutetaan sepelipäällysteisenä ratana. Pyöräilyn alueellinen pääreitti sekä jalankulkuväylä kulkevat Lääkärinkadun pohjoisreunalla.

Alasjärven länsipuolen raitiotiekadun on suunniteltu kulkevan läpi poistuvan Ruotulan golfkentän ja sijoittuvan noin sata metriä nykyisen Teiskontien (valtatie 12) pohjoispuolelle. Raitiotiekäytävä sijaitsee uuden kadun keskellä. Kadun molemmilla puolilla on ajoradan ja pyörätien välissä puurivistöt sekä erotellut jalkakäytävät ja pyörätiet.

Raitiotiepysäkki on suunniteltu Alasjärven länsipuolelle asemakaavoitettavan uuden asuinalueen keskelle. Alueella katuliittymät ovat liikennevalo-ohjattuja ja raitiotiekatu kytkeytyy Teiskontielle nykyisten Jaakonmäenkadun ja Irjalankadun kohdille sijoittuvien liittymien kautta. Raitiotiekadun liikennettä rauhoitetaan toteuttamalla pysäkin kohdalle korotettu alue.

Ajohteys Teiskontien pohjoispuolelle Alasjärven rantaan ja frisbeegolfkentälle tulee Teiskontieltä uuden katuyhteyden kautta. Samalla Teiskontieltä mahdollistetaan kääntyminen lännen suunnasta pohjoiseen. Uuden rakentamisen vuoksi poistettavan puuston tilalle istutetaan uutta puustoa maisemoimaan uusia väyliä ja mahdollistamaan liito-oravan kulkuyhteyksiä.

Raitiotie ylittää Teiskontien noin 380 metriä pitkällä uudella sillalla, jonka jonka jälkeen ratalinjaus jatkuu Teiskontien eteläpuolella nykyisen kevyen liikenteen väylän kohdalla Luhtaankadulle asti. Raitiotien eteläpuolelle tulee Linnainmaalle uusi jalankulku- ja pyöräväylä, joka on osa pyöräliikenteen seudullista pääreittiä.

Teiskontiellä sijaitseva nykyinen bussipysäkki Heikkilänkadun liittymän länsipuolella säilytetään ja sille ohjataan uusi kulkuyhteys Heikkilänkadun suunnasta. Heikkilänkadun ja Luhtaankadun liittymä on suunniteltu toteutettavaksi liikennevalo-ohjattuna. Heikkilänkadulle on suunniteltu myös raitiotiepysäkki ennen itäisen ohikulkutien (valtatie 9) ylittävää uutta raitiotiesiltaa, joka tulee sijoittumaan nykyisen sillan pohjoispuolelle.
Heikkilänkadun, Aitolahdentien ja Mäentakusenkadun liittymä on suunniteltu kiertoliittymäksi. Siinä autoliikenne ja raiteet ylittävä pyöräliikenne sekä jalankulku pysäytetään valo-ohjauksella kun raitiovaunu ajaa liittymästä.

Mäentakusenkadulle on suunniteltu toteutettavaksi merkittävä vaihtopysäkki, jossa pohjoisen, etelän ja idän bussilinjat kohtaavat raitiotien. Citymarketin pohjoispuolelle on suunniteltu uusi katuyhteys. Pysäkin kohdalla sijaitsevalle tonttiliittymälle suunnitellaan kulkuyhteys Lahtomäenkadun ja Länkinotkonraitin puolelta. Lahtomäenkadun liittymä on kaavailtu toteutettavaksi liikennevalo-ohjattuna. Päätepysäkkinä toimivan vaihtopysäkin jälkeen Mäentakusenkadun pohjoispuolelle on suunniteltu yksiraiteinen lyhyt rataosuus vaunun säilytystä, huoltoa ja poikkeustilanteita varten.