Hankkeen eteneminen

Täältä löydät tietoa raitiotiehankkeen merkkipaaluista matkan varrelta. Täydennämme aikajanaa töiden edetessä.

Saat lisätietoa kohokohdista klikkaamalla otsikon auki.

2028

Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan vaiheittain kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäinen vaihe Pirkkalan Partolaan ja Tampereen Ruotulan pysäkille toteutetaan vuosien 2024–2028 aikana. Tavoitteena on, että ensimmäisen vaiheen rakentamistyöt valmistuvat vuonna 2028, ja liikennöinti Partolaan ja Ruotulan pysäkille käynnistyy elokuussa 2028.

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien vaihe 2 ajoittuu vuosille 2028-2032, jolloin on tavoitteena rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Ruotulasta Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.

2027

Hatanpäälle rakennettava Vihilahden silta valmistuu kokonaisuudessaan vuonna 2027. Sillan ensimmäisen osan on tarkoitus valmistua jo vuonna 2026.

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien teknisten järjestelmien, kuten vaihteiden, ja sähköratarakenteiden asennus on vauhdissa vuoden 2027 aikana.

2026

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäiset sillat valmistuvat kokonaisuudessaan vuonna 2026. Sillat rakennetaan kahdessa osassa, ja niiden ensimmäiset osat valmistuvat jo syksyllä 2025.

2025

Partolassa Kaartotien, Mustimäentien ja Mustimäenkujan kadunrakennustyöt valmistuvat suunnitellusti lokakuun alussa. Katualueet uusittiin kokonaisuudessaan raitiotien rakentamistöiden yhteydessä ja ne luovutetaan tilaajalle eli Pirkkalan kunnalle 7. lokakuuta.

Härmälässä ja Partolassa valmistuu raitiotien rakentamiseen liittyviä katu- ja siltatöitä lokakuun alussa. Samalla Nuolialantien autoliikenne sekä jalankulku- ja pyöräily siirretään uudelle pohjoiselle Härmälänojan sillalle. Siltatyöt jatkuvat kadun eteläpuolella.

Vihilahden sillan uusiminen aloitetaan Hatanpään valtatiellä syys-lokakuun vaihteessa. Uusi silta rakennetaan kahdessa osassa. Ensimmäinen siltaosuus valmistuu vuonna 2026, minkä jälkeen aloitetaan toisen sillan rakentaminen. Kokonaisuudessaan Vihilahden sillan on tarkoitus valmistua vuonna 2027.

Tampereen Ratikan rakentamistöissä saavutetaan tärkeä virstanpylväs, kun uuden Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäiset raitiotiekiskot asennetaan Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteykseen 8. syyskuuta.

Raitiotien rakentaminen kohti Pirkkalaa etenee Rantaperkiön ja Härmälän alueella. Nuolialantien ja Hatanpään valtatien risteyksessä otetaan käyttöön liikenneympyrä perjantaiaamuna 8. elokuuta. Samalla työalueita laajennetaan Nuolialantien pohjoispuolelle ja liikenne siirretään kadun eteläreunaan.

Tampereen Ratikan varikon laajennustyöt ovat edenneet sutjakasti aikataulussa. Esimerkiksi uusi toimistorakennus on saavuttanut harjakorkeutensa, vaunukaluston korjaamohallin muutostyöt ovat käynnissä ja säilytyshallin laajentaminen varikon eteläreunassa on aloitettu maansiirto- ja perustustöillä. Kesän aikana käynnistyvät myös varikon sähkönsyöttöaseman laajennustyöt sekä ratainfran kunnossapidon uuden korjaamo- ja säilytyshallin ja uuden varastorakennuksen rakennustyöt.

Tampereen Ratikan varikko kuvattuna ilmasta käsin.

Partolassa avataan käyttöön Kaartotien uusi linjaus tiistaina 10.6. Kaartotielle on rakennettu uusi linjaus ja liittymä Naistenmatkantielle, sillä tuleva raitiotie toteutetaan nykyisen Kaartotien kohdalle. Raitiotietöiden ajan Kaartotien ja Naistenmatkantien liittymässä on käytössä yhteinen liikenneympyrä Isomäentien kanssa.

Pirkkalan osuudella sijaitsevan Härmälänojan yli rakennetaan kaksi uutta siltaa. Niistä pohjoisen sillan kansi valetaan keskiviikkona 4.6. Silta tulee olemaan 15 metriä pitkä ja 13 metriä leveä. Pohjoiselle sillalle tulee eroteltu jalankulku- ja pyöräväylä sekä autoliikenne. Härmälänojan pohjoispuolen sillan työt valmistuvat kokonaisuudessaan syksyllä, jonka jälkeen sillalla aloitetaan katurakentaminen. Pohjoisella sillalle tulee jalankulun ja pyöräilyn väylä sekä autokaista. Pohjoispuolen sillan valmistuttua aloitetaan eteläpuolen sillan rakentaminen.

Härmälänojan pohjoinen silta ennen valua.

Ratikan rakentaminen laajenee Naistenmatkantiellä, ja liikennettä sujuvoitetaan rakentamisen aikana kahdella uudella liikenneympyrällä. Liikenneympyrät otetaan käyttöön Isomäentien ja Kaartotien liittymissä perjantaina 23. toukokuuta. Kesäkuussa Naistenmatkantielle avataan myös uudet liittymät Kaartotien uudelle linjaukselle sekä Lidlille ja Lestipolulle.

Ilmakuva Partolasta Naistenmatkantieltä.

Itsenäisyydenkadulla, Salhojankadun ja Yliopistonkadun välillä, tehdään Tampereen Ratikan vaihdetöitä toukokuun lopulta syyskuun alkuun osana Ratikan reitin laajentamista kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Alueella sijaitseva Ratikan vaihde sähköistetään, jotta liikennöinti on sujuvampaa jatkossa myös kohti Linnainmaata. Työt vaikuttavat kesäkuussa alueella liikkumiseen ja muun muassa bussien reitteihin. Ratikan yöliikenteessä on katko juhannuksena.

Tram tracks at Itsenäisyydenkatu

Pirkkalaan ja Linnainmaalle rakennettavan raitiotien tulevan reitin varrelle asennetaan huhtikuussa mehiläispesiä, joissa villimehiläiset ja kimalaisten yhdyskunnat pääsevät keräämään arvokasta tietoa työmaan vaikutusalueen kasvillisuuden muutoksista. Mehiläisten hyödyntäminen on ensimmäinen laatuaan Suomessa vastaavissa infrahankkeissa.

Hankkeen vastuullisuustyötä edistävä mehiläispesä Viinikanojan varrella

Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksessä otetaan käyttöön liikenneympyrä tiistaiaamuna 18. maaliskuuta. Liikenneympyrä tulee käyttöön, koska työalue Hatanpään valtatiellä laajenee liittymäalueelle.

Pirkkala–Linnainmaa-allianssi aloittaa helmikuussa alussa Härmälänojan sillan uusimisen Nuolialantien länsipäässä, Tampereen ja Pirkkalan rajalla. Härmälänojan yli rakennetaan kaksi uutta siltaa. Myös Viinikanlahden ylittävän uuden sillan sekä sen lähelle rakennettavan tukimuurin työt aloitetaan helmikuussa. Viinikanlahden silta rakennetaan kahdessa osassa, joista ensimmäinen eli sillan länsipuoli valmistuu kuluvan vuoden syksyllä.

Havainnekuva Härmälänojan uudesta sillasta.

2024

Tampereen Ratikan varikon laajentaminen aloitetaan osana Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakentamista. Varikon laajennustöissä säilytyshalli laajennetaan kuusiraiteisesta yhdeksänraiteiseksi, toimisto- ja sosiaalitiloja laajennetaan noin 200 neliömetrillä ja ratainfran kunnossapidolle rakennetaan uudet säilytys-, toimisto- ja sosiaalitilat. Lisäksi varikon alueelle lisätään pysäköintikapasiteettia ja selvitetään henkilökunnan sähköautojen latausmahdollisuuksia.

Havainnekuva, ilmakuva koillisesta.

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloittaa raitiotien rakentamistyöt 11. joulukuuta. Rakentaminen aloitetaan valmistelemalla liikennejärjestelyjä, joita otetaan käyttöön vaiheittain loppu- ja alkuvuoden aikana. Lisäksi kaikilla rakentamislohkoilla eli Hatanpään valtatiellä, Härmälässä, Partolassa sekä Kaupinlaaksossa aloitetaan tulevien työalueiden rajaaminen ja aitaaminen.

Työkoneita ja rakennustyöntekijöitä raitiotietyömaalla Nuolialantiellä talvella 2025

Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto päättävät 21.10.2024 kokouksissaan raitiotien rakentamisesta vaiheittain. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Pirkkalan Partolaan sekä Tampereen Niihaman pysäkille saakka. Toisessa vaiheessa raitiotien rakentamista jatketaan Partolasta Suupalle sekä Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle. 

Havainnekuva Vihilahden sillasta, missä kulkee Ratikka, autotie ja pyörätie.

Hankkeen katu- ja raitiotiesuunnitelmia esitellään sidosryhmille kevään 2024 aikana.

Henkilöitä katusuunnitelmien äärellä.

2023

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi saa virallisen sinetin, kun allianssisopimus allekirjoitetaan Raatihuoneella 4.10.2023. Pirkkala–Linnainmaa-allianssin kehitysvaihe alkaa lokakuun alusta.  Vuoden 2024 lokakuulle jatkuvan kehitysvaiheen aikana allianssi suunnittelee raitiotien ja siihen liittyvät katu-, pysäkki- ja liikennejärjestelyt Hatanpään valtatieltä Pirkkalan Suupalle ja Taysin alueelta Linnainmaalle.