Usein kysytyt kysymykset
Ratikan reitti laajenee sen ensimmäisessä vaiheessa Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin Kampukselta Ruotulaan vuosien 2024–2028 aikana. Vaikka raitiotiehankkeen laajuus ja kesto voivat tuntua pitkiltä, hankkeen aikataulutuksen periaatteena on kuntalaisten sujuvan arjen ja kaikkien kulkumuotojen turvallisen liikkumisen takaaminen koko rakentamisen ajan.
Raitiotien rakentamisessa periaatteena on, että rakentamisalueella liikenneyhteyksiä ei kokonaan katkaista, ja että jokaiselle kiinteistölle on rakentamisen aikana pääsy asukkaille, työntekijöille, asiakkaille ja huolto- ja pelastusliikenteelle.
Kaduilla on oltava ajokaistat molempiin ajosuuntiin ja tilaa myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Pelastusajoneuvoille, erikoiskuljetuksille ja joukkoliikenteelle on säilytettävä riittävän leveä katutila koko rakentamisen ajan.
Raitiotien rakentaminen on monivaiheinen prosessi. Raitiotien alta siirretään muun muassa vesijohdot ja viemärilinjat toiseen paikkaan. Tämän vuoksi raitiotietä ei voida rakentaa pätkittäin yksi kokonainen katuosuus kerrallaan valmistuen, vaan rakentaminen etenee katualueilla pitkittäin.
Tyypillisesti raitiotie rakennetaan kolmessa vaiheessa:
- Ensin rakennetaan kadun toisella reunalla. Liikenne ohjataan kadun vastakkaiselle puolelle.
- Seuraavaksi siirrytään rakentamaan kadun toiselle reunalle. Liikenne siirtyy jo valmistuneelle katuosuudelle.
- Lopulta rakennustöiden viimeistely keskittyy kadun keskelle rataosuuteen. Tällöin ajoneuvoliikenne, kävelijät ja pyöräliikenne voidaan siirtää lopullisille kaistoilleen.

Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi työskentelee yhdessä vuorossa arkisin kello 7–18 välillä. Pyrimme aina minimoimaan töistä aiheutuvan häiriön asukkaille ja liikenteelle. Joskus teemme töitä myös öisin, jotta häiritsemme liikennettä, asukkaita ja tienkäyttäjiä mahdollisimman vähän. Teemme yötöitä myös turvallisuuden takia.
Raitiotiehankkeen työvaiheistus ja aikataulutus on suunniteltu varhaisessa vaiheessa hankkeen toteutussuunnittelun yhteydessä. Hanketta ohjaavat ympäristöviranomaisten myöntämien melulupien lisäksi muun muassa rinnakkaisten hankkeiden yhteensovitus sekä hankkeen tavoiteaikataulu ja -kustannus.
Yhdessä vuorossa työskentely on yleisin käytäntö melua aiheuttavissa infrahankkeissa suurten kaupunkien keskusta-alueilla. Yhdessä vuorossa työskennellen rakentaminen aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa rakentamisalueen asukkaille ja liikenteen sujuvuudelle.
Rakentamisen tahtiin vaikuttavat myös kaupungin muut toimijat ja rakentajat. Samalla kun raitiotietä rakennetaan, reitin varrella uusitaan kunnallistekniikkaa kuten vesi- ja kaukolämpöputkia. Työvaiheet yhteensovitetaan kaikkien hankkeeseen liittyvien toimijoiden kesken.
Helpoiten näet ajankohtaiset työalueet ja kulkureitit suoraan kartalla Vektor.io Public -karttapalvelussa, jonka otimme käyttöön kesällä 2025. Löydät karttapalvelun osoitteesta https://public.vektor.io/pirkkalalinnainmaa.
Tiedotamme kaikista rakentamisen työvaiheista ja vaikutuksista liikkumiseen nettisivuillamme, sosiaalisen median kanavissamme sekä kerran kuussa lähetettävässä uutiskirjeessämme. Rakentamisalueiden lähiympäristön asukkaita ja toimijoita tiedotamme myös suoraan kiinteistötiedottein.
Uutiskirjeen voit tilata täältä. Samalla voit halutessasi tilata alueellisista työvaiheista ja liikennejärjestelyistä kertovia työmaatiedotteita yhdeltä tai useammalta alueelta.
Olemme vastuullinen raitiotiehanke, jolle on määritelty vastuulliset toimintatavat niin ympäristön, ihmisten kuin talouden näkökulmasta.
Hankkeen ympäristövastuullisen toiminnan lähtökohtana on vähentää ja hillitä ratikan aiheuttamia haitallisia vaikutuksia sekä löytää ratkaisuja, joilla positiivisia vaikutuksia voidaan lisätä. Hankkeen suunnittelun aikana laskettua hiilijalanjälkeä seurataan rakentamisen edetessä ja sitä pyritään pienentämään erilaisin keinoin. Kannustamme ilmastopositiivisiin tekoihin ja innovaatioihin, joilla hankkeen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää.
Raitiotien rakentamisella on vaikutuksia yhteiskunnalle, paikkakunnalle ja sen asukkaille sekä eri sidosryhmille. Hankkeen onnistumisen ja hyväksyttävyyden kannalta on ensiarvoisen tärkeää huomioida eri osapuolten näkökulmat jo suunnitteluvaiheessa. Kehitysvaiheen aikana allianssi on luonut sidosryhmille mahdollisuuksia vaikuttaa hankkeessa tehtäviin suunnitteluratkaisuihin ja sidosryhmäyhteistyö jatkuu rakentamisen aikana. Sosiaalinen vastuullisuus näkyy myös korkeassa työturvallisuudessa ja tarkoin suunnitelluissa ja selkeästi viestityissä työnaikaisissa liikennejärjestelyissä. Työmaaympäristömme on turvallinen liikkua niin kuntalaisille kuin hankkeella työskenteleville. Allianssimme on vastuullinen työpaikka, joka tarjoaa mahdollisuuden merkityksellisen työn tekemiseen, oman osaamisen kehittämiseen ja innovointiin sekä uuden oppimiseen.
Hankkeen taloudellisen vastuullisuuden tavoitteena on löytää parhaiten arvoa rahalle tuottavat ratkaisut huomioiden koko raitiotiejärjestelmän elinkaari. Elinkaarilaskelmilla varmistamme, että järjestelmästä tulee ympäristöolosuhteita ja aikaa kestävä, joka on myös hiilijalanjäljeltään mahdollisimman pieni. Hankkeen kustannustilanteesta kerromme ajantasaisesti ja läpinäkyvästi verkkosivuillamme. Raitiotiehankkeen taloutta seurataan lisäksi Tampereen Ratikan verkkosivuilla.

Osuudet Partolasta Suupalle ja Ruotulasta Linnainmaalle rakennetaan vaiheessa 2 eli vuosina 2028–2032. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032.
Raitiotie toteutetaan vaiheittain, jotta koko reitille pystyttäisiin varmistamaan riittävä valtion tuki. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Ruotulaan. Tavoitteena on aloittaa liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille elokuussa 2028.
Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät rakentamisesta ja vaiheistuksesta Pirkkala–Linnainmaa-allianssin valmistelemien vaihtoehtojen pohjalta.
Raitiotien rakentamisesta aiheutuu työvaiheista riippuen ajoittaista melu- ja pölyhaittaa työmaan välittömässä läheisyydessä liikkuville ja asuville kaupunkilaisille. Työmaiden pääasialliset työajat ovat ma–pe klo 6:00–20:00. Erityisen häiritsevää melua aiheuttavia töitä tehdään vain arkisin klo 7:00–18:00. Äänekkäimpiä työvaiheita ovat muun muassa louhinnat, paalutukset ja pontitukset.
Tiedotamme asukkaita, yrityksiä ja toimijoita aina kun alueella alkaa näkyvä, kuuluva ja vaikutuksia aiheuttava työvaihe. Viestimme jatkuvasti töiden etenemisestä, työnaikaisista liikennejärjestelyistä ja poikkeusjärjestelyistä verkkosivuillamme sekä somekanavissamme.
Töistä aiheutuva häiriö asukkaille ja liikenteelle pyritään aina minimoimaan. Joskus töitä tehdään öisin, jotta liikennettä, asukkaita ja tienkäyttäjiä häiritään mahdollisimman vähän. Yötöitä tehdään myös turvallisuuden takia.
Pahoittelemme töistä aiheutuvaa haittaa!
Periaatteena on, että raitiotien rakentamisen tieltä säästetään mahdollisimman paljon puustoa ja vain välttämätön osuus poistetaan. Katupuita joudutaan kuitenkin siirtämään tai poistamaan kaikilta raitiotierakentamisen työmaa-alueilta.
Neuvottelemme aina kahden kesken kiinteistöjen ja maanomistajien kanssa, mikäli tonteilla sijaitsevia puita joudutaan poistamaan.
Hatanpään valtatielle, Härmälään ja Partolaan puita istutetaan takaisin lähes sama määrä kuin niitä siirretään tai poistetaan. Esimerkiksi Nuolialantien katupuita on siirretty muun muassa Niemenrantaan.
Kaupinlaaksossa Tampereen kaupunki on poistanut puustoa sekä raitiotien työmaalta ja että tulevalta Kaupinlaakson asuinalueelta.
Otamme mielellämme vastaan palautetta! Pirkkala–Linnainmaa-allianssille voi antaa palautetta raitiotien rakentamisen aikaisista liikennejärjestelyistä ja esittää hankkeeseen liittyviä kehitysehdotuksia ja kysymyksiä. Käsittelemme palautteita arkisin ja vastaamme aina, kun yhteydenottoa toivotaan.
Tampereen osuuden palautteet:
Palvelupiste Frenckell
• tampereenpalvelupiste@tampere.fi
• p. 041 730 8168
Pirkkalan osuuden palautteet:
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin ympäristövastuullisen suunnittelun lähtökohtana on vähentää ja hillitä ratikan aiheuttamia haitallisia vaikutuksia sekä löytää ratkaisuja, joilla positiivisia vaikutuksia voidaan lisätä.
Raitiotie on kestävä liikennejärjestelmä. Hankkeen suurimmat ilmastovaikutukset muodostuvatkin rakentamisen aikana. Suunnittelun aikana hankkeen hiilijalanjälkeä on laskettu ja sitä on pyritty pienentämään erilaisin keinoin. Ilmastovaikutusten muodostumista tullaan seuraamaan rakentamisen aikana. Hankkeella kannustetaan ilmastopositiivisiin tekoihin ja innovaatioihin, joilla hankkeen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää.
Hankkeella on esimerkiksi päätetty hyödyntää kierrätysasfalttia ja raitiotien betonilaatoissa kuitubetonia, joka on tavanomaisen harjateräsraudoiterakenteiseen betonilaattaan verrattuna vähähiilisempää. Lisäksi hankkeella on tavoitteena hyödyntää työmaalla syntyviä maa- ja kiviaineksia ja vähentää näin kuljetusten päästöjä ja muita ympäristöhaittoja.
Ympäristöön kohdistuvien vaikutusten arvioinnista on laadittu raportti, johon on koottu tiiviisti kaikki vaikutukset ja haitallisten vaikutusten lieventämistoimet sekä raitiotien rakentamisen että käytön aikana.
Hankkeen ympäristösuunnitelmassa on esitetty rakentamisen aikana tehtävät ympäristöön liittyvät toimenpiteet. Näitä ovat muun muassa:
- Tunnistamme katujaksojen ominaispiirteet ja sovitamme suunnitteluratkaisut ympäristöönsä
- Korostamme kaupunkikuvallisesti tärkeitä paikkoja, aukioita ja keskeisiä solmukohtia
- Raitiotiekaduille istutetaan runsaasti uusia puita aina kun mahdollista – niin raitiotien ympärille kujanteiksi kuin katujen reunoille
- Kasvillisuusvalinnoissa korostuvat monilajisuus, paikallisuus, helppohoitoisuus ja kestävyys
- Kaadettavia puita hyödynnetään lahopuuna
- Toteutetamme paahderatoja ja muita monimuotoisuutta edistäviä ratkaisuja esimerkiksi pölyttäjien lisäämiseksi
- Rakentamisen yhteydessä poistetaan haitallisia vieraslajeja
Kaupunkiympäristön suunnittelussa on tehty tiiviisti yhteistyötä Tampereen ja Pirkkalan vihersuunnittelun asiantuntijoiden kanssa. Ympäristö- ja kaupunkikuvasuunnittelua jatketaan ja tarkennetaan kehitysvaiheessa sovittujen periaatteiden mukaisesti.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloitti raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamistyöt 11. joulukuuta 2024. Rakentaminen aloitetaan valmistelemalla liikennejärjestelyjä, jotka otettiin käyttöön vaiheittain loppu- ja alkuvuoden aikana.
Lisäksi kaikilla rakentamislohkoilla eli Hatanpään valtatiellä, Härmälässä, Partolassa sekä Kaupinlaaksossa aloitettiin työalueiden rajaaminen ja aitaaminen heti joulukuussa 2024. Rakentamista edeltää myös katupuiden siirto tai poisto työmaa-alueilta.
Kiinnostaako jokin muu asia, katso lisää Tampereen Ratikan sivuilta.