Usein kysytyt kysymykset

Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.

Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma löytyy Tampereen Ratikan verkkosivuilta. Yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle.

Katupuita siirretään tai poistetaan kaikilta raitiotierakentamisen työmaa-alueilta. Periaatteena on, että mahdollisimman paljon puustoa säästetään ja vain välttämätön osuus poistetaan. Hatanpään valtatielle, Härmälään ja Partolaan puita istutetaan takaisin lähes sama määrä kuin niitä siirretään tai poistetaan. Esimerkiksi Nuolialantien katupuita siirretään muun muassa Niemenrantaan.

Kaupinlaaksossa Tampereen kaupunki poistaa puustoa sekä raitiotien työmaalta ja että tulevalta Kaupinlaakson asuinalueelta.

Pirkkala–Linnainmaa-allianssille voi antaa palautetta raitiotien rakentamisen aikaisista liikennejärjestelyistä ja esittää hankkeeseen liittyviä kehitysehdotuksia ja kysymyksiä.

Tampereen rataosuuden palautteet:

Palvelupiste Frenckell

www.tampere.fi/palaute

tampereenpalvelupiste@tampere.fi

p. 041 730 8168

Pirkkalan rataosuuden palautteet:

www.pirkkala.fi/palaute

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin ympäristövastuullisen suunnittelun lähtökohtana on vähentää ja hillitä ratikan aiheuttamia haitallisia vaikutuksia sekä löytää ratkaisuja, joilla positiivisia vaikutuksia voidaan lisätä.

Raitiotie on kestävä liikennejärjestelmä. Hankkeen suurimmat ilmastovaikutukset muodostuvatkin rakentamisen aikana. Suunnittelun aikana hankkeen hiilijalanjälkeä on laskettu ja sitä on pyritty pienentämään erilaisin keinoin. Ilmastovaikutusten muodostumista tullaan seuraamaan rakentamisen aikana. Hankkeella kannustetaan ilmastopositiivisiin tekoihin ja innovaatioihin, joilla hankkeen ilmastovaikutuksia voidaan vähentää.

Hankkeella on esimerkiksi päätetty hyödyntää kierrätysasfalttia ja raitiotien betonilaatoissa kuitubetonia, joka on tavanomaisen harjateräsraudoiterakenteiseen betonilaattaan verrattuna vähähiilisempää. Lisäksi hankkeella on tavoitteena hyödyntää työmaalla syntyviä maa- ja kiviaineksia ja vähentää näin kuljetusten päästöjä ja muita ympäristöhaittoja.

Ympäristöön kohdistuvien vaikutusten arvioinnista on laadittu raportti, johon on koottu tiiviisti kaikki vaikutukset ja haitallisten vaikutusten lieventämistoimet sekä raitiotien rakentamisen että käytön aikana.

Hankkeen ympäristösuunnitelmassa on esitetty rakentamisen aikana tehtävät ympäristöön liittyvät toimenpiteet. Näitä ovat muun muassa:

  • Tunnistamme katujaksojen ominaispiirteet ja sovitamme suunnitteluratkaisut ympäristöönsä
  • Korostamme kaupunkikuvallisesti tärkeitä paikkoja, aukioita ja keskeisiä solmukohtia
  • Raitiotiekaduille istutetaan runsaasti uusia puita aina kun mahdollista – niin raitiotien ympärille kujanteiksi kuin katujen reunoille
  • Kasvillisuusvalinnoissa korostuvat monilajisuus, paikallisuus, helppohoitoisuus ja kestävyys
  • Kaadettavia puita hyödynnetään lahopuuna
  • Toteutetamme paahderatoja ja muita monimuotoisuutta edistäviä ratkaisuja esimerkiksi pölyttäjien lisäämiseksi
  • Rakentamisen yhteydessä poistetaan haitallisia vieraslajeja

Kaupunkiympäristön suunnittelussa on tehty tiiviisti yhteistyötä Tampereen ja Pirkkalan vihersuunnittelun asiantuntijoiden kanssa. Ympäristö- ja kaupunkikuvasuunnittelua jatketaan ja tarkennetaan kehitysvaiheessa sovittujen periaatteiden mukaisesti.

Hankesuunnitelman arvion mukaisesti raitiovaunun keskinopeus on Pirkkalan ratahaaralla 25 km/h (Sorin aukio–Partola 21 km/h ja Partola–Suuppa 29 km/h) ja Linnainmaan ratahaaralla 29 km/h. Matka-aika Linnainmaan päätepysäkiltä Taysille on noin 9 minuuttia ja Koskipuiston pysäkille on noin 18 minuuttia. Matka-aika Suupan päätepysäkiltä Koskipuiston pysäkille on noin 23 minuuttia. Partolasta Koskipuiston pysäkille pääsee noin 14 minuutissa.

Matka-ajat tarkentuvat allianssin toteutussuunnittelun edetessä.

Hankkeeseen sisältyy Pirkkalan ja Linnainmaan ratahaarojen suunnittelu ja toteutus. Sen lisäksi hankkeeseen kuuluu Hervannan varikon laajennus, Hermiankadun kaksiraiteistaminen, Itsenäisyydenkadun vaihteen muuttaminen sähköisesti ohjattavaksi sekä jaksoerottimien lisääminen Atomipolulle.

Lisäksi raitiotien rakentamisen yhteydessä toteutetaan kuntien liittyviä hankkeita, jotka on järkevää toteuttaa samaan aikaan.

Raitiotie toteutetaan vaiheittain, jotta koko reitille pystyttäisiin varmistamaan riittävä valtion tuki. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan. Tavoitteena on aloittaa liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille elokuussa 2028.

Vaiheessa 2 (2028–2032) rakennetaan osuudet Partolasta Suupalle ja Niihamasta Linnainmaalle. Liikenne Suupalle ja Linnainmaalle olisi mahdollista aloittaa alkuvuodesta 2032. Vaiheen 2 toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät rakentamisesta ja vaiheistuksesta lokakuussa 2024 Pirkkala–Linnainmaa-allianssin valmistelemien vaihtoehtojen pohjalta.

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloitti raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamistyöt 11. joulukuuta 2024. Rakentaminen aloitetaan valmistelemalla liikennejärjestelyjä, joita otetaan käyttöön vaiheittain loppu- ja alkuvuoden aikana. 

Lisäksi kaikilla rakentamislohkoilla eli Hatanpään valtatiellä, Härmälässä, Partolassa sekä Kaupinlaaksossa aloitetaan tulevien työalueiden rajaaminen ja aitaaminen. Rakentamista edeltää myös katupuiden siirto tai poisto työmaa-alueilta.

Raitiotie mahdollistaa kestävän kasvun, tukee kiinteistökehitystä ja tukee Tampereen seudun ilmastotavoitetta. Raitiotien myötä raitiotiekäytävän asukasmäärä on noin 13 000 ja työpaikkojen määrä 2200 enemmän kuin bussiliikenteeseen perustuvassa vaihtoehdossa. Raitiotie parantaa kaupunkikuvaa ja lisää katuvihreän määrää.

Raitiotien rakentamisen yhteydessä parannetaan kävelyn olosuhteita ja esteettömyyttä sekä parannetaan pyöräliikenteen pääreittejä.

Tampereen joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat voimakkaassa kasvussa. Raitiotieliikenteen osuus matkoista oli viime vuonna noin 27 prosenttia, yhteensä 11,5 miljoonaa matkaa. Yksi raitiotien suunnittelun keskeisistä tavoitteista oli asukkaiden arjen sujuvoittaminen ja kyselyiden perusteella tässä on onnistuttu. Kyselyiden mukaan matkustaminen koetaan helpoksi (98 %), esteettömäksi (93 %), odotuksia vastaavaksi (95 %), turvalliseksi (92 %), tilavaksi (94 %) ja viihtyisäksi (92 %).

Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa 2040 (2015) seudun yhdyskuntarakennetta tiivistetään raitiotien varaan Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan suunnilla, kun Nokian, Lempäälän ja Oriveden suuntia palvellaan lähijunilla.

Raitiotierakentamisen investoinnin kustannusarvio vaiheiden 1 ja 2 osalta on yhteensä 357,5 M€. Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät raitiotien vaiheittaisesta toteuttamisesta lokakuussa 2024.

Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan valtuusto päättivät kokouksissaan 21.10.2024 Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamisesta vaiheittain. Suunnitelman mukaan ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan.

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot päättivät rakentamisesta ja vaiheistuksesta Pirkkala–Linnainmaa-allianssin valmistelemien vaihtoehtojen pohjalta.

Kiinnostaako jokin muu asia, katso lisää Tampereen Ratikan sivuilta.